Астрономи відкрили 21 екстремально легкий білий карлик

Базуючись на даних масиву телескопів LAMOST та супутника Gaia, астрономи відкрили 21 екстремально легкий білий карлик. Маса кожного з них не перевищує 0,3 сонячної.

Астрономи відкрили  21 екстремально легкий білий карлик
Екстремально легкі білі карлики. Джерело: Space.com

21 екстремально легкий білий карлик

Команда китайських астрономів з Університету в Нанкіні нещодавно застосувала дані масиву телескопів Large Sky Area Multi-Object Fiber Spectroscopic Telescope (LAMOST) для пошуку незвичайних білих карликів. Вчені скомбінували його дані з результатами дослідження зоряного неба космічним апаратом Gaia та отримали перелік зі 136 дуже цікавих об’єктів.

Кожен із них міг виявитися так званим екстремально маломасивним білим карликом. Особливістю цих об’єктів є те, що вони легші за 0,3 маси Сонця. Досі їх було відомо близько 100. У новому дослідженні вчені звернулися до спектроскопії, аби виокремити серед 136 кандидатів дійсно незвичайні зорі.

Більшість із них виявилася цілком звичними об’єктами. Однак 21 екстремально легкий білий карлик серед них все ж знайшовся. Щобільше, принаймні два об’єкти, J0338+4134 та J1129+471, є подвійними системами, сумарна маса компонентів у яких менша за 30 відсотків маси Сонця.

Чим екстремально легкі білі карлики зацікавили вчених

Причина, з якої кожен екстремально легкий білий карлик привертає до себе увагу вчених, полягає в тому, що, відповідно до чинних астрофізичних уявлень, ці об’єкти звичайним шляхом утворитися не могли. У Всесвіті просто немає настільки маломасивних червоних гігантів, які б могли породити їх під час скидання зовнішніх оболонок.

Але їх все ж знаходять. Причому майже завжди — у подвійних системах. Це наводить дослідників на думку, що утворилися вони внаслідок якихось катастрофічних процесів втрати маси. Але яких саме, вони сказати не можуть.