Астрономи спостерігають вибух в акреційному диску молодої зорі

Науковці спостерігають за дивовижною змінною зорею V1741 Стрільця. Вони встановили, що це — велетенське молоде світило. Вибух в акреційному диску, що його оточує, стається вже не вперше.

Зоря типу Т Тільця
Зоря типу Т Тільця. Джерело: be-bright.click

Дивовижна змінна зоря

Вчені вже достатньо давно спостерігають за зорею V1741Стрільця, яка час від часу сильно збільшує свою яскравість так, ніби на ній відбуваються потужні вибухи. У новому дослідженні вдалося розкрити їхню природу і пов’язати їх із тим фактом, що це світило є дуже молодим.

Результати спостережень, опубліковані 17 січня на сервері препринтів arXiv, проливають більше світла на природу зорі V1741 Стрільця (інші позначення: SPICY 71482 і Gaia22dtk). Вперше про неї повідомили як про змінну 1957 року, але після того багато років її світимість залишалася стабільною. Новий вибух був зафіксований в середині 2022-го за допомогою супутника ESA Gaia.

Це класична змінна типу T Тельця, розташована поблизу молодого зоряного скупчення NGC 6530, названого Туманністю Лагуни. Ці зорі являють собою дуже молоді надгіганти. Вони оточені акреційними дисками, в яких відбуваються динамічні події. Час від часу там трапляються вибухи, які астрономи й бачать як змінність блиску.

Науковці зазвичай поділяють такі події на спалахи EX Вовка (також відомі як екзори) та спалахи FU Оріона (або фуори). Перші мають амплітуду в кілька зоряних величин і тривають від кількох місяців до одного — двох років. Другі є більш екстремальними й рідкісними, можуть мати амплітуду до 5–6 зоряних величин і тривають від десятиліть до навіть століть.

Вибух V1741 Стрільця

Команда астрономів під керівництвом Майкла А. Куна з Університету Гартфордширу (Велика Британія) провела фотометрію і спектроскопію V1741 Cnhskmwz, використовуючи такі інструменти, як Gaia та Інфрачервоний телескоп NASA (IRTF). Основною метою їхнього дослідження було вивчення спалаху, що спостерігався, в надії визначити справжню природу V1741 Стрільця.

Дослідження показало, що спалах V1741 Стрільця був подією типу EX Вовка помірної амплітуди — близько 3.0 зоряної величини в оптичному і 1–2 зоряної величини в інфрачервоному діапазонах. За словами дослідників, найпомітнішою зміною в спектрі зорі була поява і подальше зникнення поглинання оксиду титану TiO в той час, як він продовжував згасати. Це могло бути пов’язано з охолодженням навколозоряного газу.

Зібрані дані також дозволили астрономам визначити фундаментальні властивості V1741 Стрільця. З’ясувалося, що зоря належить до спектрального типу K2, має вік менш ніж 3 млн років і розташована на відстані приблизно 4100 світлових років. Результати свідчать про те, що вона утворилася на околиці Туманності Лагуни, поблизу субскупчення, позначеного G5.9-0.9, а не основного скупчення.