Астрономи підозрюють наявність газового гіганта у близького білого карлика

Команда американських астрономів виявила сліди, що вказують на можливе існування екзопланети. Вона обертається навколо близького до Сонячної системи білого карлика.

Екзопланета біля білого карлика в уявленні художника. Джерело: CfA/Mark A. Garlick

Відкриття було зроблено під час аналізу даних, зібраних космічним телескопом James Webb (JWST). Йому вдалося виявити надлишок інфрачервоного випромінювання, що надходить від білого карлика WD 0310-688.

WD 0310-688 розташований на відстані 33,9 світлових років від Сонця. Його маса становить 0,66 сонячної. За оцінками астрономів, WD 0310-688 став білим карликом приблизно 200 млн років тому.

Донедавна WD 0310-688 не привертав особливої уваги астрономів. Однак потім у його спектрі були знайдені сліди кисню, кремнію, магнію та заліза. Це вказує на поглинання карликом багатої на важкі елементи матерії. Його джерелом може бути уламковий диск, що оточує карлик, який складався з речовини знищеної під час стадії червоного гіганта екзопланети.

Білий карлик, що поглинає залишки планет в уявленні художника. Джерело: ESO/L. Calçada

Під час спостережень, JWST вдалося зафіксувати надлишок інфрачервоного випромінювання на середніх довжинах хвиль від WD 0310-688. Його джерелом може бути уламковий диск. Однак щоб кількість випромінювання, яке вони випускають, збіглася з результатами спостережень JWST, він повинен мати досить специфічні параметри (бути вкрай тонким і спостерігатися нами майже з ребра).

Тому в астрономів є й альтернативна версія, яка наразі здається їм кращою. На їхню думку, на орбіті навколо WD 0310-688 може перебувати велика екзопланета. Йдеться про газового гіганта, чий радіус відповідає радіусу Юпітера, а маса втричі більша, ніж у нього. Наявність такої екзопланети дає змогу пояснити надлишок інфрачервоного випромінювання.

Щоправда, у цій інтерпретації теж є певна проблема. Річ у тім, що орбіта газового гіганта має проходити на відстані від 0,1 до 2 а. о. від карлика — і не зовсім зрозуміло, як на такій невеликій відстані йому вдалося пережити фазу червоного гіганта. Астрономи припускають, що після того, як вмираюча зоря скинула свою атмосферу, екзопланета мігрувала на ближчу орбіту. Можливо, спостереження інших білих карликів дадуть змогу знайти відповідь на це питання.

Раніше ми розповідали про те, як астрономам вдалося знайти землеподібну екзопланету в іншого білого карлика.

За матеріалами iopscience.iop.org

Астрономи підозрюють наявність газового гіганта у близького білого карлика
Розпад темної матерії міг допомогти народитися надмасивним чорним дірам
Атмосфера Марса опинилась у пастці всередині гірських порід
Китай показав скафандр для висадки на Місяць
Астронавтці Boeing Starliner доручили командування МКС замість російського космонавта
Теорія утворення Місяця може виявитися неправильною
Нештатне сходження з орбіти: SpaceX тимчасово призупинила польоти Falcon 9
Майбутнє Землі: чи переживе наша планета смерть Сонця?
11 вересня в Арктиці спостерігалася мінімальна кількість льоду