Астрономічна загадка 1181 року: вчені впритул наблизилися до розгадки «зорі-зомбі»

Понад 800 років тому, у 1181-му, китайські та японські астрономи стали свідками незвичайного явища: яскрава зірка сяяла на небі протягом шести місяців, а потім раптово зникла. Вони були першими, хто письмово зафіксував вибух наднової. У наш час це явище, відоме як SN 1181, стало астрономічною загадкою, яку намагаються розгадати вчені.

SN 1181
Наднова SN 1181, яка утворилася в результаті драматичного зіткнення двох білих карликів, була вивчена за допомогою поєднання історичної документації та провідної астрономії. Залишки були виявлені в сузір’ї Кассіопеї. Авторство: SciTechDaily.com

У 2021 році команда дослідників із Манчестерського університету, керуючись спостереженнями астронома-аматора з Лос-Анджелеса, визначила ймовірне місце походження SN 1181. Це туманність, розташована в сузір’ї Кассіопеї на відстані близько 7000 світлових років. Зазвичай наднова типу Ia, до якої належить SN 1181, знищує білу карликову зорю, що спричинила вибух.

SN 1181
Рентгенівські спостереження SN 1181 за допомогою телескопа XMM-Newton Європейської космічної агенції показують розміри наднової туманності та білого карлика в центрі. Фото: NASA / CXC / ESA

Однак SN 1181 не була типовою подією. Замість повного знищення вона залишила після себе «зорю-зомбі», яка досі обертається в ядрі туманності Кассіопеї. Це незвичайне явище вказує на те, що SN 1181 була рідкісною надновою типу Iax, викликаною злиттям двох білих карликів. Це призвело до утворення зорі, позбавленої звичайних елементів, таких як водень і гелій.

Дослідження, опубліковане в липні 2023 року в журналі The Astrophysical Journal під керівництвом Такатоші Ко з Токійського університету, підтвердило тип Iax цієї наднової за допомогою комп’ютерного моделювання. Вони виявили дві моделі ударних хвиль, одна з яких вказувала на те, що «зоря-зомбі» могла повторно спалахнути протягом останніх 100 років, попри те, що була мертвою.

SN 1181
Обсерваторія NASA Wide-field Infrared Space Explorer показала туманність в інфрачервоному світлі. Фото: NASA / JPL / Caltech

На думку дослідників, можливий сценарій полягає в тому, що вибух залишив достатньо уламків, які згодом впали назад на білу карликову зорю, викликавши повторний спалах.

Наразі астрономи спрямовують свої найпотужніші телескопи на залишок SN 1181, щоб розкрити її таємниці. Серед них інструмент Subaru на Гаваях і радіообсерваторія Very Large Array в Нью-Мексико. Вони можуть надати необхідні дані, щоб зрозуміти, що знову запалило цю зорю, і розгадати її таємницю.

Раніше ми повідомляли про те, як наднова дала змогу визначити відстань до далекої галактики.

За матеріалами techspot.com