Астрономи розповіли про бурхливе минуле «закрученої» галактики

Астрономи, які працюють на телескопі Gemini South, опублікували дивовижний знімок галактики NGC 4753. Вона привернула увагу завдяки складній мережі пилових смуг, які «обвивають» її ядро. На думку вчених, це результат злиття з прилеглою карликовою галактикою.

Галактика NGC 4753. Джерело: International Gemini Observatory/NOIRLab/NSF/AURA

За деякими оцінками, у спостережуваному Всесвіті перебуває від 100 мільярдів до 2 трильйонів галактик. І, подібно до сніжинок, серед них немає двох абсолютно однакових. Але залежно від зовнішнього вигляду та фізичних характеристик їх можна розділити на чотири основні класи: еліптичні, лінзоподібні, неправильні та спіральні, з безліччю підкласів між ними. Але не варто забувати, що галактики це динамічні об’єкти, які змінюються з плином часу. Тож за час свого існування вони можуть кілька разів міняти свою класифікацію.

Так і сталося з NGC 4753, яка розташована на відстані 60 млн світлових років від Землі. Раніше вона була звичайною лінзоподібною галактикою, але потім перейшла до більш специфічного класу.

Знімок Gemini South наочно демонструє широкі пилові смуги, які закручуються навколо ядра NGC 4753. Вони залишилися після подій, що відбулися приблизно 1,3 млрд років тому. Тоді NGC 4753 поглинула багату газом карликову галактику. Зіткнення та спричинений ним спалах зореутворення додали в систему величезну кількість пилу. Надалі вони перетворилися на пилові смуги.

Симуляція зовнішнього вигляду галактики NGC 4753 залежно від місця огляду. Джерело: NOIRLab/NSF/AURA/Steiman-Cameron et al./P. Marenfeld

За словами дослідників за утворення пилових смуг у NGC 4753 відповідає явище, відоме як диференціальна прецесія. Прецесія виникає, коли вісь обертання об’єкта змінює орієнтацію, подібно до обертової вершини, яка хитається, втрачаючи імпульс. Швидкість прецесії змінюється залежно від радіуса. У разі пилового акреційного диска, що обертається навколо галактичного ядра, швидкість прецесії збільшується до центру і зменшується до країв. Цей змінний, схожий на коливання рух, є результатом кута, під яким зіткнулися NGC 4753 і карликова галактика, і причиною сильно закручених пилових смуг, які ми бачимо сьогодні навколо ядра галактики, що світиться.

Раніше ми розповідали про те, як James Webb випадково виявив «неможливу» карликову галактику.