Астрономам не вдалося знайти атмосферу у гарячої суперземлі

Проаналізувавши дані, зібрані космічними телескопами Spitzer та TESS, американські астрономи не виявили слідів атмосфери у гарячої екзопланети GJ 1252b. Дослідники також дійшли висновку, що навіть якщо на ранньому етапі планета й мала потужну газову оболонку, вона втратила б її за дуже невеликий проміжок часу.

Гаряча суперземля у червоного карлика

Екзопланета GJ 1252b була знайдена у 2019 році телескопом TESS. Вона обертається навколо червоного карлика, розташованого на відстані 65 світлових років від Сонця. Її радіус перевершує радіус нашої планети у 1,2, а маса — у 1,3 раза. Астрономи називають такі тіла суперземлями.

Суперземля у красного карлика
Суперземля у червоного карлика в уявленні художника. Джерело: Gabriel Pérez Díaz, SMM (IAC).

Орбіта GJ 1252b проходить на відстані 0,00916 а. о. (1,35 млн км) від своєї батьківської зорі. Через таке тісне сусідство температура її денної півкулі (екзопланета перебуває у приливному захопленні) становить близько 1140 °C.

Зникла атмосфера

Астрономів давно цікавило, чи здатні кам’яні тіла, чиї орбіти проходять настільки на невеликій відстані від поверхні своїх світил, зберігати свої атмосфери. Для цього вони проаналізували, зібрані телескопом TESS дані про її транзити та результати архівних спостережень, виконаних інфрачервоною обсерваторією Spitzer. Також вони оцінили можливість поповнення атмосфери GJ 1252b завдяки вулканічній активності.

Гаряча суперземля в уявленні художника. Джерело: phys.org

Під час аналізу даних астрономам не вдалося виявити слідів наявності у GJ 1252b значної атмосфери. Більш того, вони дійшли висновку, що навіть якщо спочатку GJ 1252b й мала потужну газову оболонку, яка складалася з вуглекислого газу (з тиском біля поверхні 100 бар), вона втратила б її більшу частину, всього за мільйон років. Для порівняння, оцінний вік системи GJ 1252b становить 3,9 млрд років.

У теорії, GJ 1252b могла б поповнити свою атмосферу внаслідок вулканічної активності та дегазації магми (за умови, що вона міститиме на два порядки більше вуглецю, ніж магма Землі). Але навіть за такого сценарію, за 4 млрд років свого існування, вона все одно мала неминуче втратити більшу частину своєї газової оболонки.

Раніше ми розповідали, як астрономи створили тривимірний портрет подвійної зоряної системи.

За матеріалами https://arxiv.org