Астероїд Діморф «схуд» на тисячу тонн внаслідок удару DART

Удар зонда DART по астероїду Діморф призвів до викиду щонайменше тисячі тонн речовини в космос. Цю цифру назвали на пресконференції, організованій учасниками проєкту.

Маса втраченої астероїдом Діморф речовини

Таран Діморфа (він є супутником більшого астероїда Дідим) відбувся 26 вересня 2022 року. Через кілька хвилин після удару італійський кубсат LICIACube здійснив проліт астероїда. Зроблені ним знімки показали, що удар вибив велику кількість речовини з поверхні Діморфа. За словами фахівців, під час наступного аналізу знімків кубсата їм навіть вдалося виявити тіні, що відкидаються уламками Діморфа на поверхню Дідима.

Знімки астероїдів Діморф та Дідим, зроблені кубсатом LICIACube приблизно через три хвилини після удару DART. Джерело: ASA/NASA

Крім того, Діморф отримав яскравий кометоподібний хвіст, що тягнеться на тисячі кілометрів. Попри те, що з моменту удару минуло вже кілька місяців, його ще можна побачити на знімках телескопів.

Але скільки саме речовини втратив Діморф унаслідок удару? Проведений дослідниками аналіз показав, що його вага становить від однієї тисячі до десяти тисяч тонн. Для порівняння, маса DART у момент тарана становила близько 570 кг, а маса всього астероїда — п’ять мільйонів тонн. Таким чином, у результаті удару Діморф втратив від 0,02% до 0,2% своєї початкової маси.

Ефективність космічного тарана

Але не варто забувати, що основною метою місії DART було не встановлення рекорду за масою вибитої речовини, а перевірка ефективності використання методики кінетичного удару для боротьби з потенційно небезпечними небесними тілами.

Кометоподібний хвіст астероїда Діморф, що утворився в результаті удару DART. Знімок був зроблений 30 листопада 2022 року, через два місяці після зіткнення. Джерело: Magdalena Ridge Observatory/NM Tech

Для оцінки результатів тарана вчені використовували показник під назвою «коефіцієнт передачі імпульсу» (бета-фактор). Якщо зіткнення з астероїдом відбувається лоб у лоб без утворення уламків, останній набуває такого ж імпульсу, як був у імпактора в момент аварії (тобто бета-фактор дорівнює 1). На бета-фактор може впливати безліч характеристик: чи зіткнеться космічний апарат з гладкою ділянкою або великим валуном, внутрішня структура астероїда та його хімічний склад. Крім того, на нього значно впливають уламки, що відлітають у космос, які надають малому тілу додатковий імпульс.

За словами дослідників, їхня оцінка показала, що бета-фактор від удару DART склав 3,6. Це означає, що астероїд набрав більш ніж втричі більше імпульсу, ніж при чистому зіткненні, й уламки, що утворилися в результаті удару, вплинули на нього навіть більше, ніж на сам імпактор.

За матеріалами https://www.space.com