Амінокислоти залишаються стабільними у хмарах Венери

Хмари Венери — відносно приємне місце на цій пекельній планеті. Однак навіть там температура достатньо висока, а самі вони складаються з сірчаної кислоти. Науковці встановили, що амінокислоти там залишаються стабільними й це зберігає надію на наявність життя.

Амінокислоти на Венері
Амінокислоти на Венері. Джерело: phys.org

Життя в агресивних середовищах

Якщо у Сонячній системі існує життя поза межами Землі, то варто його пошукати у хмарах Венери. На відміну від суворої та непривітної поверхні планети, в шарі атмосфери, що простягається на висоті від 30 до 40 миль над поверхнею, спостерігаються м’якіші умови, які можуть підтримувати існування деяких екстремофільних організмів.

Науковці припускають, що будь-який мешканець венеріанської хмари, якщо він існує, матиме зовсім не такий вигляд, як земні форми життя. Це тому, що самі скупчення складаються з високотоксичних крапель сірчаної кислоти — надзвичайно їдкої хімічної речовини, яка, як відомо, розчиняє метали й руйнує більшість біологічних молекул на Землі.

Але нове дослідження, проведене вченими з Массачусетського технологічного інституту, може поставити під сумнів це припущення. Опублікована праця в журналі Astrobiology повідомляє, що насправді деякі ключові будівельні блоки життя можуть зберігатися в розчинах концентрованої сірчаної кислоти. Вчені виявили, що принаймні 19 амінокислот, необхідних для життя на Землі, залишаються стабільними протягом чотирьох тижнів, коли їх поміщають у пробірки з сірчаною кислотою в концентрації, подібній до тієї, що міститься у хмарах Венери. Зокрема, вони виявили, що молекулярний «кістяк» усіх цих речовин залишався неушкодженим у розчинах від 81 до 98 відсотків.

Амінокислоти у хмарах Венери

Пошуки життя у хмарах Венери останніми роками набирають обертів, частково завдяки суперечливому виявленню в атмосфері планети фосфіну — молекули, яка відіграє важливу роль у біохімічних процесах. Хоча це відкриття залишається предметом дискусій, ця новина знову порушила старе питання: чи можуть на сестринській планеті Землі існувати складні органічні молекули?

У пошуках відповіді вчені планують кілька місій на Венеру, зокрема, першу місію на планету, що фінансується переважно приватним коштом, за підтримки каліфорнійської компанії Rocket Lab. Ця місія, в якій Сігер (авторка дослідження) є головною науковою співробітницею, має на меті відправити космічний апарат крізь хмари планети, щоб проаналізувати їхній хімічний склад на наявність ознак органічних молекул.

Команда науковців раніше вже показала, що складні органічні молекули, такі як деякі жирні кислоти та нуклеїнові кислоти, залишаються напрочуд стабільними в сірчаній кислоті. Хіміки обережно підкреслюють, що складна органічна хімія — це, звичайно, не життя, але без неї немає умов для його виникнення.

Іншими словами, якщо певні молекули можуть зберігатися в сірчаній кислоті, то, можливо, висококислі хмари Венери придатні для життя, якщо не обов’язково заселені.

Стабільна основа

Свої дослідження сірчаної кислоти вчені розпочали під час пандемії, проводячи експерименти в домашній лабораторії. Відтоді Сігер та її син продовжили роботу над хімією в концентрованій сірчаній кислоті. На початку 2023 року вони замовили порошкові зразки 20 «біогенних» амінокислот — тих амінокислот, які необхідні для всього живого на Землі. Вони розчинили кожен тип хімічної сполуки у пробірках з сірчаною кислотою, змішаною з водою, у концентраціях 81 та 98 відсотків, які представляють діапазон, що існує у хмарах Венери.

Потім команда дала пробіркам інкубуватися протягом доби, перш ніж перевезти їх до лабораторії хімічних приладів (DCIF) Массачусетського технологічного інституту (MIT) — спільної лабораторії, яка працює в режимі 24/7 і пропонує низку автоматизованих і ручних інструментів для використання вченими Массачусетського технологічного інституту.

Зі свого боку, Сігер та її команда використовували спектрометр ядерного магнітного резонансу (ЯМР) для аналізу структури амінокислот у сірчаній кислоті. Проаналізувавши кожну пробірку кілька разів протягом чотирьох тижнів, вчені на свій подив виявили, що основна молекулярна структура 19 з 20 амінокислот залишалася стабільною і незмінною навіть в умовах високої кислотності.