4 найнебезпечніших астероїди 2024 року

Час від часу до нашої планети наближаються астероїди. Зазвичай це абсолютно нові об’єкти, які виявляють буквально за кілька діб до зближення з ними на мінімальну відстань. Однак деякі «космічні камені» підлітають до Землі досить регулярно. Ось розповідь про чотири з них, які становлять найбільшу загрозу 2024 року.

2024 року Землі загрожуватимуть 4 астероїди
У 2024 році Землі загрожуватимуть 4 астероїди

Як часто астероїди зближуються із Землею

Досить часто у ЗМІ з’являються повідомлення про те, що до Землі невдовзі наблизиться астероїд. Ці новини здебільшого стають сенсаційними, хоча вчені зазвичай докладно пояснюють, що шансів зіткнення небесного тіла з нашою планетою немає й воно пролетить на відстані в десятки й сотні тисяч кілометрів.

При цьому в більшості випадків про майбутнє зближення стає відомо за лічені тижні, дні, а то й години до самої події, оскільки раніше цього астероїда ніхто ніколи не бачив. Тому жоден прогноз таких зближень на рік зробити неможливо. Вони можуть статися будь-коли.

Проте людство вже знає чимало близькоземних астероїдів, які регулярно зближуються з нашою планетою. Принаймні чотири з них підійдуть до нас впритул цьогоріч.

2011 MD

Вже 4 лютого до нашої планети наблизиться астероїд 2011 MD. Відкрили це небесне тіло у червні 2011 року. Спочатку воно навіть вважалося шматком космічного сміття — останнім ступенем ракети-носія, запущеної з Землі. Але пізніше науковці встановили, що це «космічний камінь» розміром близько 6 м.

Період обертання 2011 MD навколо Сонця складає від 380 до 396 діб, тобто із Землею він зближується більш-менш регулярно. 2011 року він підлетів на відстань лише 12 тис. км, що втричі ближче, ніж орбіта геостаціонарних супутників. Однак 4 лютого 2024-го він пройде від нас на відстані 0,1 а.о., тобто приблизно 15 млн км.

Слава 2011 MD як надзвичайно небезпечного астероїда пов’язана виключно з його ефектною першою появою. Як встановили вчені, він має середню густину близько 1 г/см³, тобто це об’єкт типу «купа каміння». З урахуванням його розміру, це означає, що навіть якщо він колись і зіткнеться з нашою планетою, то повністю згорить в атмосфері.

2020 BX12

Наступним умовно небезпечним астероїдом 2024 року стане 2020 BX12. Відкрили його 27 січня 2020-го. Цей об’єкт складається з двох достатньо великих каменів, які обертаються один навколо одного на відстані 360 м. Розмір більшого з них становить 165 м, меншого — близько 70 м.

Теоретично 2020 BX12 може колись зіткнутися із Землею. З огляду на розміри його компонентів, ця подія матиме достатньо катастрофічні наслідки. Вибух буде такої сили, що цілком зможе зруйнувати велике місто. На щастя, вчені вже встановили, що в найближчі 200 років небезпечних зближень із цією парою «космічних каменів» не очікується.

17 лютого 2024 року 2020 BX12 взагалі пройде від нас на відстані 0,34 а.о., тобто 51 млн км. Тож навіть попри відносно великий розмір, розгледіти його можна буде лише у дуже потужні телескопи.

2007 FT3

Наступна значна подія відбудеться 5 жовтня поточного року. Проте про неї вже кажуть як про найнебезпечнішу: на думку науковців, імовірність того, що астероїд 2007 FT3 таки вріжеться в Землю, справді існує, хоч і надзвичайно мала.

Річ у тім, що коли у 2007 році це небесне тіло відкрили приблизно у 28 млн км від Землі, спостерігати його вдалося лише протягом двох діб. Тому його орбіту визначили дуже неточно. Наступного разу виявити об’єкт у розрахунковій позиції астрономи не змогли.

Тому від самого свого відкриття 2007 FT3 вважається втраченим. І за роки, протягом яких його шукають, в розрахунках накопичилася чимала похибка — отже, ніхто точно не знає, наскільки близько астероїд пролетить наступного разу. Скоріш за все, він не наблизиться до Землі навіть на 1 а.о., але 100-відсоткової гарантії дати неможливо.

Саме з цієї похибки й береться вірогідність у 1 до 11 млн того, що він зіткнеться з нашою планетою. Це неймовірно мало. Але якщо 2007 FT3 все-таки вріжеться в Землю, це справді матиме погані наслідки. Розмір цього «космічного каменя» визначено досить приблизно, але відомо, що він становить сотні метрів, тобто вибух від його падіння можна порівняти з вибухом атомної бомби.

2022 YO1

Останнє цього року «планове» зближення астероїда з Землею станеться 17 грудня. Об’єкт 2022 YO1, який правильніше було б назвати великим метеороїдом, підійде до нашої планети на відстань лише 0.0055 а.о., тобто 825 тис. км.

Коли два роки тому астрономи відкрили це небесне тіло, період його спостережень був навіть меншим, ніж у 2007 FT3. Тому орбіта його також відома досить приблизно. Науковці кажуть, що існує один шанс із 430, що він зіткнеться з нашою планетою у грудні цього року.

Однак переживати з цього приводу не варто. Розмір цього «космічного каменя» складає лише 3 м. Якщо він таки увійде в атмосферу Землі, то не породить нічого, крім яскравої вогняної кулі в небі. А до поверхні долетять лише окремі уламки.