24 роки польоту першого космонавта України

19 листопада виповнюється рівно 24 роки з моменту старту місії STS-87. Цей політ американського багаторазового корабля Columbia цікавий тим, що одним із його учасників був Леонід Каденюк — перший громадянин незалежної України, який побував у космосі.

Леонід Каденюк. Джерело: NASA

Леонід Костянтинович Каденюк народився 28 січня 1951 року в селі Клішківці Хотинського району Чернівецької області у сім’ї сільських вчителів. Після навчання у Чернігівському авіаційному училищі він кілька років працював льотчиком-інструктором. У 1976-му був зарахований до загону космонавтів СРСР, у 1977-1983 роках входив до складу групи космонавтів-випробувачів багаторазової аерокосмічної системи «Буран».

Після розвалу Радянського Союзу Леоніда Каденюка відібрали до групи космонавтів Національного космічного агентства України, де він пройшов підготовку до польотів на американських кораблях багаторазового використання. 19 листопада 1997-го він вирушив у космос на борту шатла Columbia як фахівець із корисного навантаження.

За 15 днів місії члени екіпажу корабля здійснили два виходи у відкритий космос, вивели на орбіту, а потім повернули у вантажний відсік космічний апарат SPARTAN-201, випробували автономну камеру AERCam, а також здійснили низку різних дослідів. Леонід Каденюк проводив біологічні експерименти з рослинами за спільною українсько-американською дослідницькою програмою.

Під час перебування у космосі Леонід Каденюк розгорнув прапор України. Також він узяв з собою Державний герб, герб Києва, «Кобзар» Шевченка та портрет видатного українського ракетобудівника Михайла Янгеля.

Леонід Каденюк з українським гербом і прапором. Джерело: NASA

Місія STS-87 завершилася 5 грудня 1997 року, коли Columbia успішно приземлилася на ЗПС Космічного центру ім. Кеннеді у Флориді. У наступні роки перший український космонавт працював позаштатним помічником Президента України та радником прем’єр-міністра з питань авіації та космонавтики, обирався депутатом до Верховної Ради. Леонід Каденюк помер 31 січня 2018 року на 68-му році життя.

Наразі на честь Леоніда Каденюка названа школа, в якій він навчався, вулиця у селі Новомиколаївка, а також  астероїд (399673) Каденюк. Раніше ми вже писали про інші небесні тіла, назви яких пов’язані з Україною.