12 світлових років від Землі: James Webb зазнімкував екзопланету біля близької зорі

Міжнародна група астрономів використала телескоп James Webb (JWST), щоб зазнімкувати екзопланету. Вона обертається навколо близької до нас зорі Епсилон Індіанця.

12 світлових років від Землі

Епсилон Індіанця розташована на відстані 12 світлових років від Землі. Вона являє собою помаранчевий карлик. Епсилон Індіанця має приблизно той самий вік і металевість, що й Сонце, але водночас приблизно вп’ятеро тьмяніша за нашу зорю.

Епсилон Індіанця та пара коричневих карликів, що обертаються навколо неї, в уявленні художника. Джерело: International Gemini Observatory/NOIRLab/NSF/AURA/Lomberg J.

Під час попередніх спостережень астрономам вдалося виявити, що навколо Епсилон Індіанця обертається пара коричневих карликів. Також їм вдалося знайти сліди, які вказують на те, що у цієї зорі може бути планетарний компаньйон. Але до недавнього часу це були лише непрямі докази. Усе змінилося після спостережень JWST.

Світлина екзопланети

На сьогодні астрономам вдалося зазнімкувати безпосередньо трохи більше ніж вісім десятків планет. Переважна більшість із них є газовими гігантами в молодих зоряних системах. Їхні атмосфери все ще розігріті до великих температур і вони є активним джерелом інфрачервоного випромінювання.

Однак Епсилон Індіанця вже далеко не молода зоря. А отже, екзопланети, що обертаються навколо неї, мають бути холодними й основна частина їхнього випромінювання припадає на середній інфрачервоний діапазон. Хвилі в цій частині спектра повністю блокуються земною атмосферою, тому єдиним варіантом було використання JWST.

Світлина екзопланети Епсилон Індіанця Ab, зроблена телескопом James Webb. Джерело: NASA, ESA, CSA, STScI, E. Matthews (Max Planck Institute for Astronomy)

Космічний телескоп виправдав покладені на нього очікування. Встановленій на ньому камері середнього інфрачервоного діапазону MIRI, справді вдалося зазнімкувати екзопланету, що отримала позначення Епсилон Індіанця Ab. На знімку вона має вигляд помаранчевої цятки. Сама зоря закрита диском коронографа.

Епсилон Індіанця Ab виявилася не зовсім такою, як очікували вчені. Вона приблизно вдвічі масивніша за Юпітер, розташована трохи далі від своєї зорі та має іншу орбіту. Її атмосфера теж трохи відрізняється від передбачень моделі. На коротких довжинах хвиль вона виявилася тьмянішою, ніж передбачалося. Це може означати, що в ній є значна кількість метану, чадного газу та вуглекислого газу і вона вельми хмарна.

На сьогодні Епсилон Індіанця Ab посідає дванадцяте місце в списку найближчих до Землі екзопланет і перше місце в списку найближчих екзопланет, які масивніші за Юпітер. Також це одна з найхолодніших екзопланет, зазнімкованих безпосередньо. Її розрахункова температура становить 2 °C.

За словами дослідників, у майбутньому вони планують провести нові спостереження Епсилон Індіанця Ab, щоб уточнити параметри її атмосфери. Вони також сподіваються зазнімкувати за допомогою JWST інші подібні екзопланети.

За матеріалами JPL