«Зоряна штора» допоможе знайти планети, схожі на Землю

Вчені створили революційну технологію для пошуку світів, схожих на Землю. Вона складається з інструменту під назвою «зоряна штора», який блокує світло зорі та оптоволоконного пристрою, здатного посилити сигнал від самої планети.

«Зоряна штора» в уяві художника
«Зоряна штора» в уяві художника. Джерело: www.jpl.nasa.gov

Заховані у сяйві

Світ вступив у добу масового відкриття екзопланет і виявлення серед них світів, схожих на наш власний. Зазвичай як головний інструмент для їхнього виявлення згадується космічний телескоп James Webb. Проте цілком можливо, що тут успіху досягнуть більш спеціалізовані прилади.

Наприклад, нещодавно вийшло дослідження, у якому вчені запропонували нову технологію, яка насправді складається з двох раніше вже відомих інструментів. Перший із них являє пристрій, який буде «відсікати» світло зорі, навколо якої обертається планета.

Саме це світло є головною причиною того, що ми переважно відкриваємо світи опосередкованими методами. Вони просто губляться у променях своїх зір. З цією проблемою астрономи почали боротися ще у 1930-х роках. Тоді для дослідження Сонця на телескопи почали встановлювати коронографи — спеціальні маски, які затуляли від спостерігача центральне джерело світла.

Коли люди почали шукати екзопланети, то використали той самий метод. Усі наявні зображення екзопланет отримані за допомогою коронографів, які затуляли світло зорі. Однак такий метод не забезпечує достатньої точності, адже розміщувати цей пристрій доводиться всередині телескопа.

«Зоряна штора»

Аби побачити планети, схожі на Землю, дослідники пропонують пристрій, який вони назвали «зоряна штора». По суті, це той самий коронограф, тільки його винесли за межі телескопа і встановили так, щоб відстань між ним та об’єктивом можна було змінювати та підлаштовувати під джерело випромінення.

Особливо перспективною ця технологія є для космічних телескопів. У їхньому випадку «зоряна штора» являтиме окремий космічний апарат, який затулятиме засвітлення від зорі та допомагатиме побачити її планети.

Найкраще «зоряну штору» використовувати для дослідження червоних карликів. Вважається, що навколо цих крихітних зір обертається найбільша кількість планет. Проте їхні зони заселеності маленькі й побачити їх сучасними методами неможливо.

Фотоніка

Однак червоні карлики — дуже тьмяні зорі, а світло, відображене від їхніх планет, ще менше. Тож однієї тільки «зоряної штори» може виявитися замало. І тут у пригоді стане другий елемент, який входить до складу нової технології.

Він називається фотоніка. Цим словом зазвичай позначаються всі технології, які дозволяють керувати рухом окремих фотонів. Найчастіше ми з нею стикаємося в оптоволоконних кабелях, хоча є і проєкти створення обчислювальних машин на її основі.

У системах для пошуку інших світів пропонується застосовувати схожі системи. Наприклад, світло на краю «зоряної штори» може бути сфокусоване прямо на оптичний кабель і по ньому передане на чутливий детектор. Таким чином можна отримати зображення навіть дуже тьмяних планет.