Зорі на околиці Чумацького Шляху рухаються занадто повільно

Швидкість обертання зір у віддалених від центру Галактики регіонах виявилася меншою, ніж вважалося досі. Про це свідчать дані космічного телескопа Gaia. Це також означає, що темної матерії в центрі Чумацького Шляху менше, ніж вважалося.

Галактика Чумацький Шлях
Галактика Чумацький Шлях. Джерело: Ron Miller

Занадто повільні зорі

Фізики з Массачусетського університету опублікували дослідження, згідно з яким темної матерії в центрі Чумацького Шляху має бути менше, ніж вважалося досі. Такий висновок вони зробили виходячи з факту, що зорі на краю галактичного диска рухаються повільніше, ніж очікувалося.

Дослідження ґрунтується на даних програм Gaia та APOGEE. Перша з них є дослідженнями, здійсненими за допомогою однойменного космічного телескопа. Він є астрометричним інструментом, тобто фіксує положення, яскравість та деякі інші характеристики сотень мільйонів світил.

Науковці вивчили дані Gaia про приблизно 33 тис. світил на краю галактичного диска і доповнили їх даними від APOGEE, який є наземним астрометричним проєктом. На їхній основі вони побудували графік залежності швидкості обертання світила від його відстані від центру. Очікувалося, що він являтиме собою ідеальні прямі.

Однак у реальності вона виявилася майже прямою з невеликим опусканням вниз у кінці. Це і є свідченням того, що зорі на краях Галактики обертаються достатньо повільно. А значить, і невидимої речовини у ній менше, ніж вважалося досі.

Як темна матерія пов’язана із зорями

Вперше те, що з обертанням галактик щось не так, помітила американська астрономка Вера Рубін ще у 1970-х роках. Характер обертання цих систем мав повністю визначатися взаємними гравітаційними впливами. Проте відтворити те, що спостерігається на основі даних про вже відомі об’єкти, ніяк не вдавалося.

Тоді вчені й дійшли думки, що в Галактиці має бути ще щось, чого ми не бачимо. І згадали про темну матерію, ідея про яку була висунута за кілька десятиліть до того. Вона жодним чином не взаємодіє з рештою речовини, крім гравітації, тому ми її не бачимо.

Але у складі галактик вона має бути, й зосереджуватися саме поблизу від ядра. Раніше її присутність підтверджувалася на основі іншого великого вимірювання швидкостей зір. Однак воно охоплювало тільки світила, що розташовані від центру не далі, ніж за 25 тис. св. років.

Тепер же науковці отримали повну криву і переконалися, що швидкість на краю диска таки падає. А це означає, що темна матерія у центрі Чумацького Шляху все ж є, але її небагато. Цей результат не виняток, адже у багатьох інших галактик спостерігається те саме.