Знайдена одна з найстаріших зір Чумацького Шляху

Новини астрономії, астрофізики та космології

Команда австралійських астрономів опублікувала результати дослідження, згідно з яким зоря 2MASS J18082002-5104378 B є одним із найстаріших відомих на сьогодні світил у складі Чумацького Шляху. Вчені дійшли такого висновку, виходячи з її надзвичайно низької металевості.

Річ у тім, що найбільш ранні гігантські зорі у Всесвіті складалися лише з елементів, що утворилися одразу після Великого вибуху — водню, гелію та невеликих кількостей літію. Під час еволюції ці зорі синтезували у своїх надрах перші важкі елементи, які надалі були викинуті в навколишній простір під час спалахів наднових, змішалися з газопиловими хмарами та увійшли до складу наступного покоління зір. Отже, що старше світило — то нижча його металевість.

Телескоп NTT. На врізці показано ділянку неба, де розташована зоряна система 2MASS J18082002-5104378. Джерело: ESO/Beletsky/DSS1 + DSS2 + 2MASS

2MASS J18082002-5104378 В була виявлена у 2014 році під час спостережень, виконаних телескопом NTT (New Technology Telescope). Вона розташована в сузір’ї Жертовника на відстані близько 2 тис. світлових років від Сонця. Зоря є червоним карликом, її маса становить 14% сонячної. Після кількох серій спостережень астрономи підрахували приблизну кількість важких елементів у її складі. Згідно з отриманою оцінкою, їхня загальна маса становить 84% маси Марса. Отже, досліджений об’єкт містить найменшу кількість важких елементів серед усіх відомих зір.

Виходячи з металевості 2MASS J18082002-5104378 В, астрономи визначили її вік у 13,53 млрд років. Це означає, що зоря сформувалася всього через 240 млн років після Великого Вибуху. При цьому варто зазначити, що вона входить до складу подвійної системи та обертається навколо помаранчевого карлика. На думку вчених, обидві зорі сформувалися одночасно.

Еволюція різних типів зір. Джерело: NASA/JPL

Сама ж система 2MASS J18082002-5104378 є найстарішою подвійною зорею в диску Чумацького Шляху. Відкриття свідчить про те, що формування структур нашої Галактики почалося раніше, ніж досі припускали. Також воно може змінити хронологію зоряної еволюції. Прийняті на цей час моделі стверджували, що настільки малі зорі почали з’являтися на більш пізній стадії розвитку Всесвіту.

За матеріалами https://arxiv.org