Зіткнення астероїдів можуть генерувати магнітні поля

Астрономи вважають, що розгадали загадку намагніченості деяких залізних метеоритів. Цей ефект могли спричинити зіткнення астероїдів, з яких вони утворилися. Під час них виникає ефект динамо.

Зіткнення астероїдів породжує залізні метеорити
Залізний метеорит. Джерело: Вікіпедія

Звідки з’являється намагніченість метеоритів

Двоє дослідників з Єльського університету опублікували працю, де стверджують, що під час зіткнень залізних астероїдів можуть виникати достатньо потужні й тривалі магнітні поля. Це дозволяє пояснити, чому деякі метеорити, які містять багато металу, мають сліди намагнічування.

Взагалі у тому, що залізовмісні породи на Землі містять такі сліди, немає нічого дивного. Всередині нашої планети є ядро, яке обертається швидше, ніж решта планети, й завдяки цьому створює ефект динамо. Він своєю чергою створює магнітне поле, яке і призводить до змін у структурі матеріалів.

Таке ж магнітне поле є у Венери, Меркурія та деяких супутників Юпітера. І воно колись було у Марса та Місяця, але зникло, коли ядра цих планет охололи. Саме тому знайти на них намагнічені породи цілком природно. Але більшість залізних метеоритів з’явилися внаслідок зіткнення астероїдів. Ті ніколи не мали ядра і, як наслідок, потужного магнітного поля. То звідки ж на метеоритах сліди намагнічування?

Зіткнення астероїдів

«Я знав про цю загадку вже деякий час, — каже Чжан Чжонтянь, аспірант кафедри наук про Землю та планети Єльського університету і перший автор дослідження. «Коли я вперше приїхав до Єльського університету й обговорював із Дейвом потенційні напрями досліджень, одна з робіт, яку він мені надіслав, була про спостереження палеомагнетизму в залізних метеоритах».

Розгадав її вчений завдяки дослідженню, яке він проводив раніше. Воно стосувалося астероїдів типу «груда каміння». Вони утворюються, коли після зіткнень уламки під дією сили гравітації збираються разом, але не скріплюються. До таких тіл, наприклад, належить відомий астероїд Бенну.

Вчені подумали, що з металевими астероїдами все могло відбуватися так само. Вони побудували модель, згідно з якою, при збиранні уламків докупи, ті, що містять більше металу, опиняться в центрі та утворять ядро, яке буде відносно холодним. А ззовні будуть шари легшого матеріалу, який перебуватиме у розплавленому стані.

І ось саме у процесі відбирання холодним ядром тепла у зовнішніх шарів і може виникнути ефект динамо. Цей процес триватиме мільйони років, аж поки астероїд повністю не охолоне й активність ядра не знизиться.

Саме в цей період породи на ньому і можуть набути намагніченості, яку ми спостерігатимемо навіть після того, як вони відколються, мандруватимуть у космосі деякий час, а потім впадуть на землю як метеорити.

Дослідники визнають, що у їхньої моделі є певні проблеми. Зокрема, вона потребує, щоб уламки були певного розміру. Якщо вони будуть занадто великими чи занадто малими, то очікуваний ефект не спостерігатиметься.