Земля — не куля. 5 фактів про нашу планету до Дня Землі

22 квітня у світі відзначається День Землі. Споглядаючи її безкраї простори, дуже легко забути, що вона — одна з планет Сонячної системи. І про неї як про небесне тіло теж є що розповісти.

Земля

1. Якої форми Земля?

Багато хто досі, чи то жартома, чи то щиро стверджує, що Земля є плоскою. Проте навіть відповідь про те, що вона є кулею, насправді не є достатньо точною. Фігура Землі трохи сплюснута біля полюсів. Така форма називається еліпсоїдом обертання.

Різниця полярного та екваторіального радіусів Землі складає 21 км. У порівнянні з 6371 км середнього радіусу це достатньо небагато, але все ж навіть у приблизних розрахунках наша планета не вважається кулею.

Коли ж треба розрахувати рух космічного корабля навколоземною орбітою, вважається, що Земля має зовсім уже унікальну геометричну форму — геоїд. Вона відображає всі основні западини та вигнутості, що є на земній поверхні.

2. Де закінчується атмосфера Землі?

Як і більшість інших планет, Земля має газову оболонку, що називається атмосферою. До її складу переважно входять азот, кисень, аргон, водяна пара та вуглекислий газ. А ось її товщина залежить від того, де проводити її зовнішню межу.

Земну атмосферу умовно ділять на кілька шарів. Найближче до поверхні лежить тропосфера, що простягається вгору на 6-20 км. Це звичне нам повітря і зона утворення дощових хмар. Вище, на висоті до 50 км, знаходиться стратосфера, що являє собою ту саму суміш газів, однак тиск тут уже занадто низький, аби ми нею могли дихати.

Ще вище, на висотах між 50 та 85 км, розташована мезосфера. Густина газів у ній уже не дозволяє здійснювати аеродинамічний політ, хоча її ще достатньо для того, аби внаслідок тертя при вході в неї космічні камені спалахували як метеори.

Нарешті, ще вище знаходяться термосфера та екзосфера. Тут зустрічаються лише окремі молекули газів, тому це все ще частина земної атмосфери, що не має чіткої зовнішньої межі.

3. Як називається найвища гора на Землі?

Зі шкільного курсу географії всім відомо, що найвищою горою Землі є Еверест. Вона розташована в Гімалаях і має висоту у 8848 м. Проте цю назву вона отримала тільки у ХХ столітті. Традиційна ж її назва звучить як «Джомолунгма», або ж «Чомолунгма» — залежно від того, яку транскрипцію використовувати.

Проте це вірно лише в тому випадку, якщо рахувати висоту гори від рівня моря. Якщо ж замість цього вважати нею загальну відстань від підошви до вершини, то найвищим піком планети виявиться вулкан Мауна-Кеа на Гавайських островах. Його загальна висота складає 10305 м, проте близько 6 тис. із них заховані під водою.

Крім того, є ще й третій спосіб визначити висоту гори — як відстань від центру Землі до її вершини. В цьому випадку доводиться враховувати форму Землі, яка трохи роздута на екваторі. Тоді найвищим піком нашої планети виявиться вулкан Чимборасо в Еквадорі. Його вершина віддалена від центру Землі на 6384,4 км, у той час як Евереста — лише на 6382,3 км.

4. Яких хімічних елементів на Землі найбільше?

Земля складається приблизно з тих самих хімічних елементів, що й решта планет земної групи Сонячної системи. Найбільше в її складі заліза — 32,1% від загальної маси. Далі йде кисень (30,1%), кремній (15,1%), магній (13,9%), сірка (2,9%), нікель (1,8%), кальцій (1,5%) і алюміній (1,4%). На решту елементів припадає лише 1,2%.

При цьому переважна більшість заліза та нікелю, а також чимало сірки міститься в найважчій частині нашої планети — її ядрі. Тому склад земної кори, тобто тих гірських порід, із якими ми безпосередньо контактуємо, відчутно відрізняється.

Найбільша частка маси земної кори припадає на кисень, якого в ній 46,1%. Далі йде кремній (28,2%), алюміній (8,23%), залізо (5,63 %), кальцій (4,15 %), натрій (2,4%), калію та магнію — по 2,3%. Один відсоток припадає на водень — найрозповсюдженіший елемент у Всесвіті.

5. Чи є Земля подвійною планетою?

Якщо подивитися на Землю як на небесне тіло, то найдивовижнішою її особливістю виявиться наявність не стільки життя, скільки Місяця. У жодної іншої великої планети немає настільки великого у порівнянні з нею супутника. Співвідношення їхніх мас становить 81/1. На перший погляд це небагато, проте все ж зміщує центр обертання системи на 1/82 від центру Землі, що відповідає 4383 км.

Оскільки ця величина менше, ніж радіус нашої планети, загальний центр мас (барицентр системи) все ж лежить під земно. поверхнею. Тому Землю та Місяць не можна вважати подвійною планетою, хоча вони достатньо близькі до цього стану.