Завершена установка протисонцевого екрана зонда Parker

Космічні технології

На початку серпня з космодрому на мисі Канаверал буде запущено ракету Delta IV Heavy. Вона виведе до космосу апарат Parker Solar Probe (PSP). Йому належить зробити те, що ще не робив жоден інший земний посланець в історії. PSP наблизиться до нашого світила на дистанцію всього 5,9 млн км. Це майже у вісім разів ближче, ніж мінімальна відстань між Сонцем та Меркурієм.

Фактично, орбіта PSP пролягатиме через верхні шари сонячної атмосфери. У момент проходження перигелію зонд розженеться до швидкості 200 км/с, що зробить його найшвидшим рукотворним об’єктом в історії. На борту PSP розміщені прилади для вимірювання швидкості та напрямки руху заряджених частинок сонячного вітру, вивчення сонячної плазми та магнітних полів. Також зонд оснащений телескопом, призначеним для отримання прямих зображень сонячної корони та внутрішніх структур геліосфери.

Parker Solar Probe в представленні художника. Джерело: Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory

Основну загрозу місії становить сонячне випромінювання. У перигелії його інтенсивність буде майже в 500 разів більшою, ніж на навколоземній орбіті. Тому PSP потрібен протисонцевий екран. 27 червня спеціалісти NASA встановили його на зонд.

Діаметр протисонцевого екрана PSP становить 2,4 м, товщина – 11,5 см. Він складається з двох композитних панелей, простір між якими заповнений спеціальною піною вуглецю. На 97% вона складається із повітря. Тому загальна вага екрану складає всього 73 кг. Звернена до Сонця сторона екрану також покрита спеціальним білим складом, який повинен відбивати якомога більшу частину його випромінювання.

Монтаж протисонцевого екрана зонда Parker. Джерело: NASA/Johns Hopkins APL/Ed Whitman

Екран PSP повинен витримати нагрівання в 1400 °C та забезпечити приладам апарата робочу температуру 30 °C. Єдина частина зонда, яка виходитиме за межі екрана — сонячні батареї. Вони мають конструкцію, що складається, і оснащені спеціальною системою охолодження. Бортові системи PSP самостійно стежитимуть за тим, щоб екран та батареї знаходилися у правильному положенні та при необхідності вносити коригування. Передбачається, що сонячний зонд Parker стане одним із самих автономних космічних апаратів, коли-небудь запущених у космос.

Заплановані орбіти Parker Solar Probe. Джерело: JHUAPL

Варто відзначити, що для того, щоб підібратися до Сонця на рекордну відстань, PSP буде потрібно зробити сім гравітаційних маневрів на околицях Венери, які погасять його орбітальну швидкість. Останній із них запланований на грудень 2024 р. Після його здійснення, зонд вийде на геліоцентричну орбіту з періодом 88 діб та перигелієм у  0,04 а.о. (5,9 млн. км). Очікується, що зонд зуміє витримати як мінімум три рекордні зближення із Сонцем, перш ніж його місія підійде до кінця.

За матеріалпми: https://www.nasa.gov