Завершена розробка основного дзеркала телескопа RST

Інженери NASA завершили створення основного 2,4-метрового дзеркала нового космічного телескопа RST (Roman Space Telescope). Раніше він був відомий під назвою WFIRST (Wide Field Infra-Red Survey Telescope), але перейменований у травні цього року на честь астронома Ненсі Роман (Nancy Roman).

RST часто позиціюється як наступник обсерваторії Hubble. Але це порівняння не зовсім коректне, оскільки апарати будуть мати різні можливості. По-перше, на відміну від свого попередника, що спостерігає небесні тіла переважно у видимому світлі, RST зможе вести спостереження лише у ближньому інфрачервоному діапазоні. По-друге, його оснастять 288-мегапіксельною камерою, що дозволяє знімати ділянки неба площею 0,28 квадратні градуси. Це в сотню разів більше за поле зору телескопа Hubble. Тому одним із ключових завдань нового телескопа стане спостереження великомасштабних структур Всесвіту та дослідження впливу темної матерії на галактики. Другим науковим інструментом RST стане коронограф – пристрій, здатний “відсікати” світло центральної зорі. Це дозволить безпосередньо вивчати екзопланети, що обеотаються навколо неї.

Також варто сказати, що хоча діаметр основного дзеркала RST і збігається з діаметром об’єктива телескопа Hubble, в іншому вони серйозно різняться. Дзеркало RST важить 186 кг, тобто воно майже вчетверо легше «хабблівського». Цього вдалося досягти завдяки використанню нових технологій. NASA отримало його у подарунок від Національного управління військово-космічної розвідки США (NRO), після чого його додатково обробили – трохи змінили форму, відполірували (після цієї процедури середня величина нерівностей поверхні становить лише 1,2 нм) та нанесли спеціальне срібне покриття. Потім дзеркало пройшло комплексні випробування, зокрема й за умов низьких температур. Наразі його готують до проведення додаткових тестів.

Телескоп RST в представленні художника. Джерело: NASA

Згідно з останніми даними, запуск RST запланований на 2025 рік. Телескоп буде виведений на гало-орбіту навколо точки Лагранжа L₂ системи «Сонце-Земля».