Запуск телескопа James Webb відбудеться не раніше травня 2020 року

Учора NASA опублікувала результати незалежної оцінки готовності телескопа James Webb до запуску. Вони виявилися досить очікуваними. Згідно з офіційною заявою агентства, орієнтовна дата запуску телескопа буде перенесена на травень 2020 року.

Про чергове можливе перенесення запуску James Webb стало відомо ще після публікації лютневого звіту Рахункової палати США (GAO). У документі йшлося про те, що вже спочатку керівництво NASA серйозно недооцінило всю технічну складність проєкту і неефективно розподілило наявні ресурси. Це призвело до цілої низки затримок і перевитрат. Також стверджувалося, що інженери місії зіткнулися з низкою проблем під час тестів із розгортання теплозахисного екрана телескопа. Складнощі виникли й з клапанами двигунів телескопа, які найімовірніше доведеться замінити.

Дзеркало James Webb у складеному стані. Джерело: NASA/Chris Gunn

Повідомлення NASA практично повністю підтвердило звіт GAO. Зокрема, під час перевірки працездатності теплозахисного екрана в його плівці виявилися розриви завдовжки до 10 см. Розв’язання подібних проблем потребує часу, але всі його резерви були використані для усунення недоліків, виявлених під час попередніх випробувань. Отже, єдиним можливим виходом залишається чергове перенесення дати запуску.

Це вже далеко не перше перенесення для James Webb. Коли проєкт телескопа було вперше анонсований, його запуск планувався ще на кінець нульових. Постійні затримки та перевитрати призвели до того, що у 2011 році Конгрес зовсім ледь не скасував проєкт. У підсумку NASA зуміла відстояти телескоп, але з умовою, що його підсумковий бюджет не перевищить 8 млрд доларів. Однак з урахуванням чергового перенесення здається вкрай малоймовірним, що агентство зуміє виконати своє зобов’язання.

Графік перенесення дати запуску та зростання вартості James Webb. Джерело: @FrancescaCivano

Це означає, що подальше фінансування проєкту потребуватиме ухвалення додаткового законопроєкту. Звичайно малоймовірно, що в нинішній ситуації Конгрес відмовиться виділяти додаткові кошти на James Webb. Однак уся ця ситуація, найімовірніше, не найкращим чином позначиться на перспективах наступного телескопа WFIRST. Автори його проєкту сподівалися отримати фінансування, яке вивільниться після запуску James Webb. Тепер це неможливо.

6,5-метрове дзеркало James Webb. Джерело: NASA/Desiree Stover

Що стосується James Webb, то зараз усі його ключові компоненти перебувають на підприємстві Northrop Grumman у Каліфорнії. Там їх зберуть разом, після чого телескоп пройде вирішальні тести на розгортання дзеркала та теплозахисного екрана. Вони мають підтвердити, що після досягнення заданої точки, всі системи космічного апарата спрацюють як належить.