Загинув колишній астронавт Вільям Андерс: автор найзнаменитішого космічного знімка в історії

На 91-му році пішов із життя колишній астронавт Вільям Андерс: автор, ймовірно, найзнаменитішого космічного знімка в історії. Він загинув в авіакатастрофі.

Вільям Андерс

Вільям Андерс народився 1933 року в Гонконзі в сім’ї лейтенанта флоту США Артура Андерса, який на той час проходив там військову службу. Після початку японо-китайської війни, сім’я переїхала до США.

У 1955 році Андерс закінчив Військово-морську академію США, здобувши ступінь бакалавра наук, після чого приєднався до лав ВПС США, де прослужив кілька років як льотчик-винищувач. У 1963 році Андерс подав заяву в NASA і пройшов відбір до третьої групи астронавтів.

Вільям Андерс

Під час роботи в NASA Андерс опікувався питаннями дозиметрії, радіаційного впливу та контролю навколишнього середовища. У вересні 1966 року його призначили запасним пілотом місії Gemini 11. Його наступним призначенням стала місія Apollo 8, під час якої планувалося випробувати місячний модуль на навколоземній орбіті. Саме Андерс мав ним керувати. Однак перший льотний екземпляр місячного модуля виявився вкрай сирим і потребував безлічі доопрацювань. У результаті NASA змінила план місії. Замість випробування місячного модуля на екіпаж Apollo 8 було покладено завдання облетіти Місяць і повернутися на Землю.

Apollo 8 запустили 21 грудня 1968 року, і через три дні він вийшов на орбіту навколо Місяця. Хоч Андерсу й не довелося керувати місячним модулем, йому випала честь зробити один з найзнаменитіших знімків в історії. На ньому можна побачити схід Землі над місячним обрієм. Світлина миттєво стала культовою і відіграла велику роль у становленні різних екологічних рухів.

Схід Землі над Місяцем. Знімок був зроблений астронавтом Вільямом Андерсом під час місії Apollo 8. Джерело: NASA

У 1969 році Андерс пішов з NASA, дійшовши висновку, що він навряд чи встигне отримати призначення командира місячної експедиції до закриття програми Apollo. Згодом він перебував на державній службі, був послом США в Норвегії, обіймав керівні посади у великих корпораціях.

Попри свій похилий вік, Андерс зберігав пристрасть до польотів і активно літав на одномоторних літаках. Його загальний наліт становив понад 8 тисяч годин. 7 червня Андерс вирушив у черговий виліт. Політ проходив на північний захід від Сіетла. За словами свідків, літак Т-34, яким керував колишній астронавт, упав у воду і зруйнувався. Пізніше рятувальники знайшли тіло Андерса і підтвердили його загибель.

З 24 астронавтів, які літали до Місяця в період з 1969 до 1972 рік, зараз в живих залишається 6 осіб. Наймолодшому з них 88 років.

Івана Купала. Як стародавнє свято пов’язане з астрономією