Загадка галактики без темної матерії

Вчені дослідили галактику NGC 1277. Вона має масу в кілька разів більшу за Чумацький Шлях, але при цьому містить не більш як 5 відсотків темної матерії від загальної маси. Що є причиною того, для вчених лишається загадкою.

Темна матерія у галактиці NGC 1277
Темна матерія у галактиці NGC 1277. Джерело: phys.org

Неймовірна галактика NGC 1277

Галактика NGC 1277 практично не містить темної матерії. Про це повідомила група вчених, які досліджували її. Це достатньо велика зоряна система, її маса у кілька разів більша, ніж у Чумацького Шляху. Цей результат дещо суперечить усьому, що астрофізики знають про еволюцію зоряних систем.

NGC 1277 цікава тим, що є представницею так званих реліктових галактик. Ці гігантські зоряні системи формувалися у ранньому Всесвіті, але з тих чи інших причин уникли взаємодії зі своїми сусідами. У сучасному космосі вони зустрічаються дуже рідко.

За попередніми розрахунками, NGC 1277 мала б містити від 10 до 70 відсотків темної матерії від загальної маси. Однак спостереження за рухом об’єктів, що розташовані на відстані до 20 тис. світлових років від неї, показало, що майже вся маса, яка міститься у цій області, припадає на видимі зорі та туманності.

Відповідно до оцінок, зроблених вченими, галактика містить не більш як 5 відсотків темної матерії. При цьому зі спостережень випливає, що її взагалі може там не бути. Цей результат певним чином кидає виклик сучасним теоріям, які описують, чим може бути цей загадковий різновид речовини, який ніяк себе не проявляє, окрім гравітаційної взаємодії.

Куди поділася темна матерія?

Вчені мають два варіанти відповідей на загадку галактики, де відсутня темна матерія. Перший із них полягає в тому, що вже після утворення галактики гравітаційна взаємодія з чимось в оточенні NGC 1277 все ж була. І саме вона «вимела» з неї усю темну матерію.

Друге припущення полягає в тому, що галактика втратила всі свої невидимі компоненти ще на початку свого існування. Тоді у неї об’єдналося кілька протогалактичних фрагментів, в результаті взаємодії яких темна матерія і зникла.

Однак вчених не влаштовує жодне з цих припущень. На їхню думку, у них галактика, у якій майже відсутня темна матерія, все ж не могла утворитися. Тому вони хочуть перевірити свої спостереження за допомогою приладу WEAVE на телескопі імені Вільяма Гершеля, що розташований на Канарських островах.