Просто про складне | Чому супутники Сатурна нас вражають

Сатурн — шоста від Сонця планета Сонячної системи, яка відома своєю дивовижною системою кілець. Однак система її супутників теж заслуговує на увагу. Їх багато та всі вони різні. Крім того, місяці Сатурна насправді тісно пов’язані з його кільцями.

Супутники Сатурна

1. Скільки супутників у Сатурна?

Сатурн має найбільше супутників серед усіх планет Сонячної системи. У травні 2023 року астрономи підтвердили існування 62 нових тіл на орбіті навколо нього, завдяки чому їхня кількість становить 146, і він за цим показником випередив Юпітер. Таке вже відбувалося кілька разів — наприклад, у 2019 році. Але кожного разу найбільша планета за деякий час повертала собі лідерство.

Абсолютна більшість супутників Сатурна — невеликі тіла, розмір яких вимірюється лише кількома кілометрами. Їхня кількість стрімко зростала у другій половині XX та у XXI столітті. 1900 року вважалося, що місяців у планети тільки 9, 1980-го — 17, а на межі століть — 30.

2. Який супутник Сатурна найбільший?

Найбільший супутник Сатурна — Титан. Його діаметр складає 5152 км, він є другим за розміром супутником Сонячної системи, лише трохи поступаючись Ганімеду, що обертається навколо Юпітера.

Титан — перший відомий супутник Сатурна. Християн Гюйгенс відкрив його ще 1655 року. Цей об’єкт також цікавий тим, що є єдиним місяцем у Сонячній системі, який має потужну атмосферу. Крім того, він лишається єдиним відомим небесним тілом, на поверхні якого постійно існує рідина.

3. Який супутник Сатурна найдивовижніший?

З певної точки зору саме Титан можна вважати найдивовижнішим із супутників Сатурна. Важко знайти щось дивніше за море з рідких вуглеводнів, оточене пагорбами зі «снігу», утвореного при їхньому замерзанні.

Однак Сатурн має ще кілька чудових кандидатів у найдивовижніші супутники — наприклад, Гіперіон, що має неправильну форму й обертається навколо планети сильно витягнутою орбітою. Через це тривалість доби на ньому весь час змінюється.

Також можна згадати Япет. Цей супутник цікавий через те, що дві його півкулі дуже різняться за своїм альбедо: одна з них значно темніша за іншу. Крім того, на ньому є гірський хребет заввишки 13 км, який тягнеться навколо всього екватора супутника.

І все ж першість варто віддати Мімасу. Це небесне тіло має на поверхні кратер Гершель діаметром 396 км із досить високим зовнішнім валом. Через це супутник дуже схожий на «Зірку смерті» з «Зоряних війн»

4. Чи є на супутниках Сатурна життя?

Принаймні один супутник Сатурна має під крижаною корою океан рідкої води. Ми це знаємо напевне, бо вона виривається крізь тріщини у кризі у вигляді гейзерів і відлітає достатньо далеко у космос. Йдеться про Енцелад, діаметр якого складає близько 500 км.

Ба більше, 2018 року апарат Cassini під час прольоту крізь викиди гейзерів Енцелада зареєстрував у них органічні молекули. А 2022 року було оголошено, що там є ще й фосфор. Усе це не означає, що на цьому супутнику існує життя, але умови для нього там здаються кращими, ніж будь-де за межами Землі. Також підлідні океани можуть існувати на Титанії та Реї.

5. Як супутники Сатурна пов’язані з його кільцями?

Кільця Сатурна складаються з незліченної кількості дрібних частинок, розмір яких може варіюватися від кількох міліметрів до кілометрів. З певної точки зору їх можна розглядати як сукупність величезної кількості дрібних супутників.

Крім того, частина достатньо великих місяців рухається безпосередньо всередині кілець. Пан, Атлас і Дафніс «прорізають» у них щілини, а Прометей і Пандора рухаються вище та нижче кільця F у резонансі, тому їх інколи називають його «пастухами».

На додаток сама система кілець могла утворитися з якогось великого крижаного супутника. Кілька сотень мільйонів років тому він підійшов занадто близько до поверхні Сатурна і був розірваний на частини його припливними силами.