Як утворилася химерна карликова планета Гаумеа?

Карликова планета Гаумеа, яка знаходиться за орбітою Нептуна має дивовижну видовжену форму та обертається вкрай швидко. Вчені провели моделювання і змогли пояснити, як це небесне тіло набуло своїх химерних особливостей.

Карликова планета Гаумеа
Гаумеа та її супутники. Джерело: www.space.com

Химерні особливості Гаумеа

Карликова планета Гаумеа обертається навколо Сонця по орбіті, що знаходиться за Нептуном. За розмірами це небесне тіло близьке до Плутона, але має дивну форму, яка нагадує витягнуте яйце. Вчені підозрюють, що це пов’язано з його надзвичайно швидким обертанням навколо власної осі.

День на Гаумеа триває усього чотири години. Крім того, її поверхня відрізняється від решти тіл поясу Койпера тим, що переважно складається з водяної криги. Нарешті, тією самою орбітою, якою обертається це небесне тіло, літають інші об’єкти з тими самими характеристиками. Їх заведено називати сім’єю Гаумеа.

Вчені з Центру космічних польотів імені Годдарда та Аризонського державного університету вирішили побудувати модель того, як еволюціонувало це небесне тіло. Вони знайшли сценарій, який зміг пояснити усі його химерні особливості.

Модель еволюції

Вихідними даними, якими оперували вчені були маса, розмір та період обертання Гаумеа. З них дослідники дізналися густину цього небесного тіла та щільність його ядра. Це дало змогу зрозуміти, як маса розподіляється всередині нього та якою була його еволюція.

Вчені встановили, що на початку існування Сонячної системи карликова планета мала значно меншу густину, ніж зараз і була на три відсотки масивнішою. Далі вони опрацювали кілька десятків сценаріїв і знайшли той, який би призвів до її сучасного стану.

Першопричиною змін було велике тіло, що зіткнулося із Гаумеа по дотичній. Воно призвело до відколювання від неї фрагментів, які улетіли в далекий космос. Обертання пришвидшилося до величин навіть більших, ніж зараз.

Важчий камінь опустився до центру карликової планети, а легша водяна крига утворила легку кору. Однак обертання було настільки швидким, що зовнішні шари криги на екваторі не утримувалися і відривалися від Гаумеа. Так виникло її сімейство.

Однак відривання шматків призвело до зменшення моменту інерції карликової планети й вона набула своєї сучасної видовженої форми та трохи пригальмувала обертання. Водяна крига частково розтанула та просочилася вглиб планети.