Як сонячні затемнення впливають на атмосферу Землі

Сонячні затемнення впливають на іоносферу — зовнішній шар атмосфери Землі, що складається із заряджених частинок. У ній змінюється іонізація, температура та щільність електронів. Проте ці явища мають тимчасовий характер.

Іоносфера Землі
Іоносфера Землі. Джерело: news.mit.edu

Сонячні затемнення й атмосфера Землі

Вчені NASA встановили, що сонячні затемнення, які відбуваються, коли Місяць опиняється між Землею та нашим світилом, усе ж впливають на атмосферу планети. Точніше, змін зазнає іоносфера — найбільш зовнішній її шар, який складається із заряджених частинок.

Цей шар утворюється саме під дією сонячного випромінювання, коли воно на висоті від 60 до 90 км зустрічається з атомами й молекулами та відриває від них електрони. Утворені іони відіграють чималу роль у заломленні та відбиванні радіохвиль. Цілком природно, що під час сонячного затемнення цей процес припиняється і відбувається низка змін.

Проте вони є достатньо короткотривалими й трапляються лише в тому регіоні, де спостерігається затемнення. Потім іоносфера повертається у норму. Вчені використали метеозонди, GPS-приймачі та радіолокаційні системи, аби встановити, що ж саме відбувається під час сонячних затемнень.

Як змінюється іоносфера

Науковці встановили, що під час затемнень в іоносфері відбуваються такі зміни:

• частина молекул повертає електрони, втрачені під дією сонячного випромінювання;
  • крім іонізації, випромінювання Сонця також нагріває іоносферу. Коли його стає менше, цей шар охолоджується, що може призвести до збільшення його густини та зменшення об’єму.

Через перші два явища в іоносфері стає менше електронів. Внаслідок цього можуть змінюватися умови проходження радіохвиль, особливо у високочастотному діапазоні. Це може спричинити згасання, поглинання та заломлення сигналу, впливаючи на системи короткохвильового та супутникового зв’язку.

Раптові зміни в іоносферних умовах під час затемнення можуть призвести до утворення аномалій, таких як іоносферні діри. Вони можуть порушити роботу радіосигналів і навігаційних систем GPS, впливаючи на зв’язок і навігацію в уражених регіонах.