Як формувалися магматичні породи на Місяці?

Дослідження вчених розкрило життєво важливий процес створення унікальної гірської породи з Місяця. Відкриття пояснює його характерний склад і саму присутність на поверхні нашого супутника, розгадуючи таємницю, яка тривалий час бентежила науковців.

Магматичні породи на Місяці
Магматичні породи на Місяці. Джерело: phys.org

Магматичні породи Місяця

Дослідження, опубліковане сьогодні в журналі Nature Geoscience, розкриває ключовий крок у генезисі особливих магматичних порід Місяця. Поєднання високотемпературних лабораторних експериментів з розплавленими мінералами та складних ізотопних аналізів місячних зразків дозволило виявити критичну реакцію, яка контролює їхній склад.

Ця реакція відбувалася в глибоких надрах Місяця близько трьох з половиною мільярдів років тому і полягала в обміні елемента заліза в магмі з елементом магнію в навколишніх породах, змінюючи хімічні та фізичні властивості розплаву.

Центральне місце в цьому дослідженні полягає у наявності унікального для Місяця типу магми, але пояснення того, як така вулканічна порода взагалі могла потрапити на поверхню, щоб бути відібраною космічними місіями, було проблематичним.

Базальти з високим вмістом титану

Напрочуд високі концентрації елемента титану в окремих ділянках місячної поверхні були відомі ще з часів місій NASA Apollo у 1960-х і 1970-х роках, які успішно повернули на Землю затверділі зразки стародавньої лави з місячної кори. Нещодавнє картографування за допомогою орбітальних супутників показало, що ці магми, відомі як високотитанові базальти, широко поширені на Місяці.

Досі моделі не могли відтворити склад магми, який відповідає основним хімічним і фізичним характеристикам високотитанових базальтів. Особливо важко пояснити їхню низьку щільність, яка дозволила їм вивергатися близько трьох з половиною мільярдів років тому.

Міжнародній команді вчених під керівництвом університетів Брістоля у Великій Британії та Мюнстера в Німеччині вдалося імітувати високотитанові базальти в лабораторних умовах за допомогою високотемпературних експериментів. Вимірювання даних  мінералів також виявило характерний ізотопний склад, який дає змогу ідентифікувати реакції, відтворені в експериментах. Обидва результати наочно демонструють, що реакція розплаву з твердим тілом є невід’ємною частиною формування цих унікальних магматичних порід.