Випадкове відкриття вказало на існування невідомої популяції коричневих карликів

Американські астрофізики оголосили про відкриття коричневого карлика, котрий отримав позначення WISEA J153429.75-104303.3 та неофіційну назву Accident, що перекладається як «Випадок». Він розташований на відстані 50 світлових років від Сонця та вирізняється вельми незвичайними характеристиками, що, на думку дослідників, указує на існування цілої популяції подібних тіл, які раніше залишалися поза увагою вчених.

Коричневий карлик в уяві художника. Джерело: NASA/JPL-Caltech

WISEA J153429 насправді був відкритий з волі випадку астрономом-любителем Деном Каселденом (Dan Caselden), який використовував онлайн-програму для пошуку коричневих карликів у масиві даних, зібраних місією NEOWISE. Під час вивчення одного перспективного кандидата любитель звернув увагу на значно тьмяніший об’єкт, що рухався з великою швидкістю. Попри те, що програма не визначила його як коричневий карлик, Каселден зацікавився знахідкою і повідомив про неї.

Рух коричневого карлика WISEA J153429.75-104303.3 серед зірок. Джерело: NASA/JPL-Caltech/Dan Caselden

У процесі подальшого аналізу астрономи встановили, що знахідка дійсно є коричневим карликом, який має досить незвичайні властивості. Річ у тім, що з віком такі об’єкти охолоджуються і їхня яскравість на різних довжинах хвиль змінюється — схожим чином тверді тіла під час нагрівання змінюють свій колір. Однак WISEA J153429 заплутав учених. У деяких ключових ділянках спектра він виявився дуже тьмяним (що означало низьку температуру та великий вік), але при цьому був яскравим в інших діапазонах (що вказувало на більш високу температуру).

Пізніше дослідники все ж змогли визначити вік коричневого карлика. Він становить від 10 до 13 млрд років, що дозволяє пояснити аномальний спектр знахідки. За часів її формування Всесвіт ще був бідним на хімічні елементи, важчі за водень і гелій. Тому, на відміну від більшості інших подібних тіл, WISEA J153429 містить зовсім небагато метану. Цей газ поглинає випромінювання на певних довжинах хвиль, але в даному випадку такого поглинання майже не відбувається, тому в деяких частинах електромагнітного спектра об’єкт виглядає яскравішим, ніж багаті на метан молодші коричневі карлики.

Різниця між планетами, коричневими карликами та зірками. Джерело: NASA/JPL-Caltech

За словами вчених, відкриття вказує на існування цілої популяції подібних об’єктів, які не потрапляли в зону нашої уваги через те, що їхні характеристики сильно відрізняються від типових коричневих карликів. Також варто зазначити, що WISEA J153429 має велику швидкість руху (понад 220 км/c). Вірогідно, в минулому він пережив якусь подію (наприклад, зближення з іншим масивним тілом), яка прискорила його.

За матеріалами: https://www.jpl.nasa.gov