VLT зробив перший знімок екзопланет поблизу сонцеподібної зорі

Дуже великий телескоп Європейської Південної обсерваторії (VLT ESO) зробив перший знімок планетної системи в околицях молодої зорі, що нагадує наше Сонце. Це дуже важливе досягнення. По-перше, прямі знімки планетоподібних об’єктів дуже рідкісні. А по-друге, раніше астрономам не вдавалося зазнімкувати понад одне тіло, що обертається навколо світила, схожого на нашу зорю.

Два планетоподібні об’єкти, що обертаються навколо зорі TYC 8998-760-1. Джерело: ESO/Bohn et al.

Метою VLT стала система TYC 8998-760-1, розташована на відстані приблизно 300 світлових років у сузір’ї Мухи. За астрономічними мірками її центральна зоря сформувалася зовсім недавно (її вік оцінюється в 17 млн ​​років). За словами дослідників, її можна назвати молодою копією нашого Сонця.

Завдяки змонтованому на телескопі приймачу SPHERE вченим вдалося отримати прямі знімки двох планетоподібних об’єктів на околицях TYC 8998-760-1. Вони знаходяться на відстані 160 і 320 а.о. від зорі (для порівняння: відстань між Сонцем та Нептуном складає всього 30 а.о.). VLT зміг побачити ці тіла завдяки тому, що вони дуже молоді. Їх атмосфери розігріті до температури близько 1400°C та активно випромінюють в інфрачервоному діапазоні.

Вимірювання радіальної швидкості TYC 8998-760-1 дозволили приблизно оцінити масу її компаньйонів. Виявилося, що вона у 14 та 6 разів перевищує юпітеріанську. Отже, перший об’єкт, швидше за все, виявляється коричневим карликом — проміжною ланкою між зорями та найбільшими газовими гігантами. А ось друге тіло, безперечно можна назвати планетою.