VLT знайшов галактики, що опинилися в «павутинні» надмасивної чорної діри

Використовуючи Дуже великий телескоп Європейської Південної обсерваторії (VLT ESO), астрономи знайшли величезне газове «павутиння» в молодому Всесвіті. Воно складається з шести галактик, що оточують надмасивну чорну діру. Це перший випадок знахідки об’єкта, який належить до настільки ранньої епохи.

Газове павутиння, виявлене VLT в ранньому Всесвіті (візуалізація). Джерело: ESO/L.Cal’ada

На думку дослідників, виявлені ними галактики є одними з найслабших об’єктів, доступних спостереженням за допомогою сучасних телескопів. Вони були знайдені в результаті довгих експозицій, виконаних приймачами MUSE і FORS2, що встановлені на VLT. Ми бачимо ці системи такими, якими вони були всього через 900 мільйонів років після Великого Вибуху.

Об’єкти є частиною структури, що складається з газових волокон і виглядає як павутиння. Вона простягається на відстань, що більш ніж у 300 разів перевищує розміру Чумацького Шляху. Галактики лежать на перетині волокон, які виконують роль своєрідних «трубопроводів» — уздовж них рухаються потоки газу, живлячи як зоряні системи, так і розташовані в центрі всієї формації надмасивні чорні діри.

Положення газової структури, знайденої VLT, на карті зоряного неба. Джерело: ESO, IAU

Відкриття є важливою віхою, що дозволить нам краще зрозуміти механізми утворення перших надмасивних чорних дір. Щоб досягти мас, виміряних мільярдами сонячних, первинні чорні діри, утворені в результаті колапсу ранніх зірок, повинні були рости з дуже високою швидкістю. Довгий час астрономам було важко пояснити, як їм вдалося знайти стільки «їжі» за порівняно короткий (за космологічними мірками) проміжок часу. Знайдена структура дає правдоподібну відповідь на це питання. «Павутиння» і галактики всередині нього містять достатньо газу, щоб центральна чорна діра перетворилася на надмасивного гіганта.

Ширококутне зображення неба навколо газової структури, знайденої VLT. Джерело: ESO/DSS2. Визнання: Девід Де Мартін

Але звідки взялося «павутиння» та інші утворення такого типу? Вчені вважають, що відповідь на це питання пов’язана з гігантським ореолом загадкової темної матерії. Судячи з усього, на ранніх стадіях еволюції Всесвіту величезні скупчення цієї невидимої матерії притягували великі маси газу, що призвело до появи «павукоподібних» структур, що, в свою чергу, сприяло швидкому зростанню галактик і чорних дір. Той факт, що до недавнього часу ми не могли бачити такі системи, можна було би пояснити обмеженими спостережними можливостями наявних інструментів. У майбутньому, в міру введення в експлуатацію наступного покоління обсерваторій, астрономи зможуть знайти ще багато об’єктів, що відносяться до «початку» Всесвіту.

За матеріалами: https://www.eso.org