VLT виявив екзопланету з масою вдвічі меншою за венеріанську

У 2019 році космічний телескоп TESS виявив три екзопланети, що обертаються навколо зорі L 98-59 — червоного карлика, розташованого на відстані 35 світлових років від Сонця. У процесі нового дослідження міжнародна команда астрономів зуміла досконаліше визначити характеристики цих світів, а також знайти як мінімум одну екзопланету, «пропущену» орбітальною обсерваторією.

Система L 98-59 в уяві художника. Джерело: ESO/M. Kornmesser

Для цього вчені скористалися ешелле-спектрографом ESPRESSO (Echelle Spectrograph for Rocky Exoplanets and Stable Spectroscopic Observations), змонтованим на Дуже великому телескопі Європейської Південної обсерваторії (VLT ESO). Спостереження показали, що маса найближчої до зорі екзопланети становить приблизно половину венеріанської. Наразі це найлегший позаземний світ, маса якого була визначена за допомогою методу променевих швидкостей.

Маса другої екзопланети в 2,2 раза перевищує земну, третьої — в 1,9 раза. Використовуючи дані про діаметри цих тіл, астрономи дійшли висновку, що перші дві планети системи L 98-59, розташовані ближче до зорі, ймовірно, сухі. Якщо там і є вода, то в малій кількості. Середня густина третього світу менша, а це означає, що вода може складати до 30% його маси. Втім, варто зауважити, що рівноважна температура поверхні цієї екзопланети становить приблизно 140°C, що значно зменшує шанси на її населеність.

Порівняння L 98-59 і Сонячної системи. Джерело: ESO/M. Kornmesser

Також VLT зміг виявити більш віддалені екзопланети, яких раніше не помічали. Існування четвертого світу вже підтверджене, п’ятий поки у списку кандидатів. На відміну від перших трьох, вони не є транзитними, що не дозволяє визначити їхні діаметри та, як наслідок, середню густину. Однак відомо, що маса четвертої планети втричі перевершує земну, а рівноважна температура її поверхні сягає 70°C.

Але найбільший інтерес викликає потенційний п’ятий світ. Дані VLT свідчать, що його маса в 2,5 раза перевищує масу Землі, а рівноважна температура становить 12°C. Отже, якщо існування цієї екзопланети вдасться підтвердити, вона, безумовно, стане пріоритетною ціллю для телескопів наступного покоління.

За матеріалами: https://www.eso.org