VLT сфотографував планетарну туманність NGC 246

Використовуючи Дуже великий телескоп Європейської Південної обсерваторії (VLT ESO), астрономи змогли отримати нове кольорове зображення туманності NGC 246. Завдяки своєму характерному зовнішньому вигляду вона також відома як туманність «Череп».

NGC 246. Джерело: ESO

NGC 246 розташована за 1600 світлових років від Сонця в південному сузір’ї Кита. Туманність утворилася, коли сонцеподібне світило, що підійшло до кінця свого життєвого циклу, перетворилося на червоного гіганта і скинуло верхні шари атмосфери. Випромінювання його відкритого ядра (зірки в центрі фото) іонізувало навколишню матерію, в результаті чого вона почала світитися. Але цей етап триватиме недовго. Протягом наступних кількох тисяч років ядро охолоне, стиснеться і перетвориться на білого карлика, а туманність перестане бути видимою.

У цій системі є ще два світила. Одне з них давно відоме астрономам. Це помаранчевий карлик, який обертається навколо спільного центру мас із ядром згаслої зірки. Його також можна побачити на зображені. У 2014 році VLT зміг ідентифікувати третій компонент — червоний карлик на віддаленій орбіті. Він знаходиться приблизно у 500 світлових років від центру системи і є занадто тьмяним, щоб його можна було помітити на фото. Знахідка зробила NGC 246 першою відомою планетарною туманність навколо потрійної зоряної системи.

Зображення NGC 246 було отримано за допомогою приймача FORS 2, встановленого на VLT в рамках освітньої програми ESO «Космічні скарби». Випромінювання атомів водню показане червоним кольором, кисню — синім кольором.

За матеріалами: https://www.eso.org/