VLT отримав нову систему адаптивної оптики

Новини астрономії, астрофізики та космології

Фахівці Європейської Південної обсерваторії (ESO) змонтували й успішно протестували новий адаптивно-оптичний модуль NAOMI (New Adaptive Optics Module for Interferometry), який призначений для підвищення чутливості та якості зображень, які отримує Дуже великий телескоп ESO в режимі VLTI.

Концепція режиму VLTI. Джерело: ESO/L. Calçada

Режим VLTI (Very Large Telescope Interferometer) передбачає об’єднання світлових потоків від двох до чотирьох допоміжних або основних телескопів VLT в єдиний віртуальний телескоп з ефективною апертурою до 130 м, що дає змогу домогтися неймовірно високої оптичної роздільної здатності. Використовуючи режим VLTI, астрономи можуть детально вивчати поверхні зір, активні ядра галактик, молоді світила та безліч інших астрономічних об’єктів.

NAOMI встановлений на всіх чотирьох 1,8-метрових допоміжних телескопах VLT. Раніше вони були оснащені менш складною та досконалою системою STRAP (System for Tip/tilt Removal with Avalanche Photodiodes). Вона давала змогу реєструвати ефекти атмосферної турбулентності та виправляла їх завдяки швидким змінам положення керуючого дзеркала. За хороших погодних умов система давала задовільні результати, але коли умови були несприятливими, якість знімків значно знижувалася.

Нова оптична система дасть змогу істотно підвищити якість зображень у режимі VLTI. За словами фахівців, розробка NAOMI була винятково складним, з технічної точки зору, підприємством. Блоки модуля повинні збирати світло та спрямовувати його в оптичні волокна завширшки всього в кілька мікронів, що на порядок менше за товщину людської волосини. Основним компонентом модуля є деформоване дзеркало, виготовлене фірмою ALPAO. Його форма змінюється з частотою 500 разів на секунду, що дає змогу майже повністю компенсувати вплив атмосферної турбулентності на отримані зображення.

Число наукових статей, які щорічно публікуються за результатами роботи різних обсерваторій. Джерело: ESO

NAOMI дасть змогу додатково збільшити ефективність роботи VLT, який і без того є одним із найпродуктивніших наземних комплексів телескопів. Наразі кількість статей, що публікуються за результатами роботи цього інструменту, лише трохи поступається орбітальній обсерваторії Hubble та Національній радіоастрономічній обсерваторії США (NRAO).