Визначено орбіту віддаленого транснептунового об’єкта

У 2018 році астрономи виявили новий транснептуновий об’єкт, який отримав позначення 2018 AG37. Він був знайдений телескопом «Субару» (обсерваторія Мауна Кеа) в межах проєкту з пошуку «Дев’ятої планети». На момент відкриття дистанція до нього оцінювалася приблизно в 140 а.о. (21 млрд км), що зробило його найвіддаленішим спостережуваним тілом Сонячної системи. Щоб підкреслити таку велику відстань, астрономи навіть дали йому неофіційне прізвисько FarFarOut, що перекладається як «далеко-далеко».

Транснептуновий об’єкт в уявленні художника. Джерело: NASA

Однак початкова оцінка відстані до 2018 AG37 не відрізнялася великою точністю через занадто коротку дугу спостережень. У наступні роки дослідники зробили кілька спроб розрахувати точну орбіту об’єкта, використовуючи дані, отримані телескопами Magellan і Gemini North. Зрештою, їхні зусилля принесли свої плоди. Нещодавно астрономи повідомили про те, що цей об’єкт справді є найбільш віддаленим, з усіх відомих тіл Сонячної системи. Наразі він перебуває на відстані 132 а.о. від Сонця.

2018 AG37 рухається по вельми витягнутій орбіті, витрачаючи на один оборот тисячі років. В афелії він віддаляється від Сонця на 175 а.о., у перигелії наближається до нього на відстань у 27 а.о. (тобто ближче, ніж Нептун). Розмір об’єкта становить близько 400 км. Вочевидь, він опинився на настільки витягнутій орбіті через гравітаційну взаємодію з Нептуном. Але це також означає, що астрономам навряд чи вдасться використовувати відхилення в його русі для пошуків «Дев’ятої планети».

З дуже великою часткою ймовірності 2018 AG37, є лише верхівкою айсберга. На думку астрономів, на далеких рубежах Сонячної системи ховається ще чимало аналогічних об’єктів, які поки що вислизають від нашого погляду.