Відео дня: політ до Квінтету Стефана

Відео про космос Новини астрономії, астрофізики та космології

1877 року французький учений Едуард Жан-Марі Стефан (Édouard Jean-Marie Stephan) виявив групу з п’яти галактик у сузір’ї Пегаса, яка згодом була названа його ім’ям.

Квінтет Стефана. Джерело: NASA, ESA, and the Hubble SM4 ERO Team

Відтоді астрономи зуміли чимало дізнатися про цю п’ятірку. Виявилося, що Квінтет Стефана було б коректніше називати квартетом. Насправді лише чотири галактики (що мають на знімку жовтувато-білий колір) утворюють групу та фізично взаємодіють між собою. П’ята галактика (блакитного кольору) розташована набагато ближче до Чумацького Шляху і не має до решти жодного стосунку.

Представлена візуалізація дає змогу краще зрозуміти просторове розташування галактик Квінтету. Дві з них перебувають у процесі зіткнення одна з одною, що супроводжується активним зореутворенням у порівняно щільних хмарах молекулярного водню. Вчені вважають, що спостережувані в цьому регіоні процеси нагадують ті, які відбувалися в ранньому Всесвіті. Зіткнення призвело до формування величезної міжгалактичної ударної хвилі. Вона рухається до центру групи зі швидкістю кілька мільйонів кілометрів на годину. Спіральні структури інших галактик також демонструють спотворення, спричинені гравітаційним впливом сусідів.

У майбутньому Квінтет Стефана може поповнитися ще одним членом. Як показують спостереження, жовта галактика, яку можна побачити у верхньому лівому кутку анімації, поступово наближається до групи. Вона вже зазнає приливного впливу і пов’язана з однією з галактик Квінтету газовим «хвостом».