Відео дня: музика пульсарів

Відео про космос Новини астрономії, астрофізики та космології

Подане відео підготовлене командою проєкту «Радіоастрон». Вчені перетворили зібрані космічним радіотелескопом «Спектр-Р» записи випромінювання пульсарів на звукові хвилі. В результаті вони змогли отримати «музику» — химерні мелодії таємничих маяків далекого космосу.

Пульсари являють собою нейтронні зорі, що швидко обертаються, з магнітним полем, вісь яких нахилена до осі їх обертання, що викликає модуляцію випромінювання, яке приходить на Землю. Коли 1967 року астрономи вперше зареєстрували сигнал пульсара, деякий час серйозно розглядали можливість, що це строго періодичні радіоімпульси з далекого космосу мають штучне походження. Пізніше вони жартома надали об’єкту неформальне позначення LGM-1, що було скороченням від англійського Little Green Men («маленькі зелені чоловічки»).

Наразі астрономи виявили вже кілька тисяч пульсарів. Крім наукового інтересу, ці екзотичні об’єкти мають й цілком конкретне застосування. Їхні сигнали можна використовувати як зразки часу в навігаційних системах супутників. За останні роки було проведено кілька експериментів, які продемонстрували можливість визначення космічними апаратами свого місцезнаходження, використовуючи як орієнтири випромінювання пульсарів.