Від атому до зірок: вчені виявили «відсутній закон» еволюції Всесвіту

Наукова група з провідних американських інститутів оголосила про відкриття «відсутнього закону» еволюції, що може кардинально змінити наше розуміння того, як функціонує Всесвіт. Цей закон виходить за межі класичних фізичних законів — таких, як закони динаміки та всесвітнього тяжіння — та використовує концепції теорії еволюції Чарльза Дарвіна для пояснення, як неживі явища можуть еволюціонувати й пристосовуватися до змін.

Всесвіт
Великі уми всього людства намагаються осягнути таємниці Всесвіту

Дослідники опублікували свої відкриття в журналі PNAS, де вони висловили ідею «закону збільшення функціональної інформації». Вона стверджує, що, подібно до природного відбору в живому світі, складні неживі системи — від атомів до зірок і галактик — здатні еволюціонувати через обмін інформацією з навколишнім середовищем. Зокрема, вони визначили «універсальні концепції відбору», які спонукають системи адаптуваися до змін у навколишньому середовищі.

Автор дослідження доктор Майкл Вонг із Інституту науки Карнегі пояснив, що його група вчених- філософів розглядає теорію еволюції Дарвіна як окремий випадок загального процесу, що застосовується і до неживих систем. За його словами, останні також здатні пристосовуватися та розвиватися. Це схоже до процесу природнього відбору, який відбувається в живому світі, де істоти адаптуються та змінюються відповідно до умов навколишнього середовища. Розуміння цих складних систем за допомогою нового закону може допомогти більш детально вивчити біосферу Землі.

Загальна кількість частинок у Всесвіті
Всесвіт. Ілюстрація: Unsplash

«Біосфера Землі — це складна система. Ми повинні запитати себе: яким функціям ми сприяємо чи завдаємо шкоди нашій власній постійно еволюціонуючій біосфері? Які риси нашого сучасного суспільства сприяють не лише збереженню, але й довготривалому процвітанню, а які аспекти потребують змін?» — сказав Майкл Вонг.

Критика гіпотези

Важливо зауважити, що новий закон викликав різні реакції у науковому світі. Доктор Стюарт Кауфман із Інституту системної біології ідентифікував звіт як «чудовий, сміливий, широкий і трансформаційний», в той час як професор Університету Больньї Андреа Ролі відзначив, що гіпотеза може сприяти спільним дискусіям і взаємодії між різними науковими спільнотами.

Однак існують і вчені, які розкритикували відкриття. Професор астрономії Мартін Різ не впевнений, що цей закон може бути внеском у розуміння неживих систем, і відзначає, що він не має такого ж основоположного статусу, як дарвінівський відбір у біології.

Варто відзначити той факт, що, хоча закони й не відповідають на питання про «сенс життя», вони надають основу для розуміння того, як усе працює навколо нас. Такі гіпотези дають іншим ученим зерно для роздумів і наступних революційних відкриттів, які можуть змінити наше розуміння Всесвіту, як свого часу це зробив Альберт Ейнштейн зі своєю Загальною теорією відносності.

Раніше ми повідомляли про те, як дослідження руйнує найгірше передбачення в історії фізики.

За матеріалами eurekalert.org