Вчені зрозуміли, через що виникають спалахи на чорних дірах

Іноді на чорних дірах стаються потужні спалахи. Вчені змогли пояснити, як це відбувається. Причиною виявилися магнітні поля.

Спалах на чорній дірі
Спалах на чорній дірі. Джерело: www.universetoday.com

Як виникають спалахи на чорних дірах

Вчені з Принстонського університету застосували три незалежні кластери суперкомп’ютерів для розрахунку процесів, які призводять до спалахів на чорних дірах. Для цього вони проаналізували поведінку матерії в акреційному диску та її взаємодію із магнітними полями.

Зазвичай чорні діри нічого не випромінюють. Саме тому про їхнє існування можна дізнатися тільки з поведінки матерії, яка їх оточує. Але інколи на їхній поверхні відбуваються яскраві спалахи. І астрономи тривалий час не могли зрозуміти, що це таке. Адже горизонт подій — це межа, яку можна подолати тільки у напрямку до центра сингулярності.

Розгадка полягає у тому, що чорні діри мають магнітне поле. Зазвичай цим фактом нехтують, але тут він грає вирішальну роль. Спалах починається з того, що частина матерії з акреційного диска починає мігрувати у бік полюсу. Це порушує силові лінії магнітного поля, але вони настільки потужні, що просто замикаються по-іншому.

В результаті плазма, що прямує до полюсів, опиняється у магнітній пастці, яка виштовхує її у два боки. Та частина, що летить у бік горизонту подій, назавжди зникає з нашого світу. А ту плазму, яка отримує протилежний імпульс, ми й спостерігаємо як спалах.

Магнітні поля та структура чорних дір

Пояснення природи спалахів є продовженням низки досліджень, які свідчать, що чорні діри — не такі прості об’єкти, як ми про них думаємо. Раніше чорну діру уявляли зовсім просто — сфера абсолютної чорноти, в якій все зникає назавжди, та матерія, яка падає на неї й формує яскравий акреційний диск.

Тепер зрозуміло, що у чорних дір є електричний заряд і магнітне поле. Ці прості у порівнянні з викривленням часопростору речі поводяться достатньо незвично. Схоже, що ці об’єкти — не тільки велике ніщо, яке засмоктує усе навколо себе. Біля них відбувається багато явищ, які впливають на навколишній світ у досить чудернацький спосіб.

За матеріалами www.universetoday.com