Вчені знайшли неймовірно червону чорну діру в ранньому Всесвіті

Група науковців, що працюють із космічним телескопом James Webb, відкрила в неймовірній далечині чорну діру, випромінювання якої незвичним чином зсунуте у червону область спектра. Астрономи пояснюють цю її особливість величезною кількістю пилу, що її оточує.

Чорна діра виявилася несподівано червоною
Чорна діра виявилася несподівано червоною. Джерело: phys.org

Неймовірно червона чорна діра

Вчені з ізраїльського університету Бен-Гуріона, які працюють із космічним телескопом James Webb, нещодавно відкрили дивовижну чорну діру, яка виявилася неймовірно червоною. Мова, звичайно, про те, що пік яскравості випромінювання, яке її оточує, зсунутий у бік довших хвиль.

Взагалі чорні діри не випромінюють нічого. Однак коли такий об’єкт має масу у мільйони разів більше сонячної та перебуває в центрі якоїсь галактики, він може поглинати неймовірну кількість маси зі свого оточення.

При цьому частина цих газу та пилу перетворюється на випромінювання. Особливо потужними є струмені, що виходять із полюсів надмасивної чорної діри. Це явище ми називаємо квазаром, але у випадку нововідкритої зорі науковці мають справу з навіть дивнішим явищем.

Що побачили крізь гравітаційну лінзу

Усе почалося з дослідження скупчення галактик Abell 2744. Воно розташоване далеко не на рекордній відстані від нас, але настільки масивне, що його сила тяжіння викривлює світло, що проходить поруч. Виникає ефект гравітаційної лінзи. Вона збирає і фокусує світло, завдяки чому можна побачити об’єкти, які розміщені за нею.

І ось коли вчені придивилися до того, що телескопу James Webb відкрила гравітаційна лінза, вони побачили три крихітні червоні цятки. Зсув ліній у спектрі підказав їм, що це об’єкт, який існував лише за 700 млн років після Великого вибуху.

Насправді всі три цятки — це зображення одного і того самого явища, світло від якого просто йде кількома різними шляхами. Але чим воно насправді є? Науковці одразу припустили, що це — квазар, адже для цілої галактики він був занадто маленьким. Однак спектр цього об’єкта виявився дуже дивним.

Зрештою, аномально високу яскравість у червоній частині спектра пояснили тим, що навколо чорної діри неймовірно багато пилу. Він добре пропускає саме цю частину випромінювання, а решту затримує.

Проте справді дивним здавалося те, що, за оцінками, маса чорної діри занадто велика для її галактики. Нещодавно вчені вже стикалися з таким явищем. Схоже, воно було достатньо поширеним на початку Всесвіту. Тож тепер стандартні уявлення доведеться переглянути.