Вчені відкрили дивовижний радіоквазар

Телескоп LST-1 допоміг ученим виявити новий радіоквазар. Він має неймовірно високі енергії випромінювання і може допомогти нам розібратися з позагалактичним фоновим світлом.

Радіотелескоп LST-1
Радіотелескоп LST-1. Джерело: CTAO gGmbH

Радіоквазар OP 313

15 грудня в астрономічному телеграм-каналі ATel з’явилося повідомлення про виявлення джерела OP 313 на дуже високих енергіях за допомогою телескопа LST-1. Хоча воно вже спостерігалося при нижчих потужностях випромінення, його ніколи не реєстрували вище 100 ГеВ.

Завдяки цим результатам джерело стало найвіддаленішим активним галактичним ядром (AGN), коли-небудь виявленим телескопом LST-1. OP 313 є так званим радіоквазаром із пласким спектром. Це дуже яскраві об’єкти, знайдені в центрах деяких галактик, де надмасивна чорна діра поглинає матеріал з навколишнього середовища, створюючи потужний акреційний диск, струмені фотонів і релятивістських часток.

Маючи дані лише за 4 дні спостережень, колаборація телескопів LST змогла виявити радіоквазар із енергією понад 100 ГеВ, що в мільярд разів перевищує енергію видимого світла, яке може сприймати людина.

Труднощі при спостереженні

Раніше було відомо лише дев’ять квазарів із дуже високими енергіями, і OP 313 тепер є десятим. Загалом, такий тип об’єктів виявити складніше, ніж інші типи AGN. Це пов’язано не лише з тим, що яскравість їхнього акреційного диска послаблює гамма-промені, але й із тим, що вони розташовані далі. У даному випадку джерело має червоне зміщення 0,997, що відповідає відстані ~8 млрд світлових років. Це робить його найвіддаленішим об’єктом такого типу.

Чим більш віддалене джерело, тим складніше його спостерігати при дуже високих енергіях через так зване позагалактичне фонове світло, або EBL (Extragalactic Background Light) — сумарне випромінювання всіх об’єктів за межами Чумацького Шляху в різних діапазонах довжин хвиль — видимому, інфрачервоному та ультрафіолетовому. Воно взаємодіє з гамма-променями дуже високої енергії, послаблюючи їхній потік і, таким чином, ускладнюючи їхнє спостереження.

Колаборація LST продовжить стежити за OP 313 за допомогою LST-1, аби розширити набір даних і провести точніший аналіз, який дасть змогу вченим краще зрозуміти, що таке фонове світло.