Вчені створили інопланетний туман

Американські дослідники вирішили перевірити, наскільки на наші уявлення про умови на інших планетах можуть впливати частинки, що розсіяні у їхніх атмосферах. Для цього вони змоделювали в лабораторії інопланетний туман і вивчили, як крізь нього проходить світло.

В атмосферах екзопланет також може виникати туман
В атмосферах екзопланет також може виникати туман. Джерело: Roberto Molar Candanosa/Johns Hopkins University

Експеримент з аерозолями

Якщо ми шукаємо життя на іншій планеті, то нам треба знайти атмосферу, схожу на земну. А нашій газовій оболонці притаманна присутність рідких та твердих аерозолей, які ми називаємо туманом та пилом. Нещодавно над цим фактом замислилися науковці з університету Джона Гопкінса.

У статті, опублікованій 27 листопада, вони розповідають про свої експерименти, під час яких спробували створити інопланетний туман. Вони вперше змогли експериментально показати, яка його кількість може утворитися за певних умов в атмосфері екзопланети.

Для цього дослідники використали спеціальну установку, в якій із повітрям могли змішуватися різноманітні рідкі та тверді частинки. Фахівці випробували дві повітряні суміші. Одна містила воду, а інша — деякі речовини, які вже знайшли на екзопланетах.

Вчені опромінювали ці суміші ультрафіолетом, аби імітувати, як світло від зорі запускає хімічні реакції, що утворюють частинки туману. Потім вони виміряли, скільки світла поглинається і відбивається, щоб зрозуміти, як вони будуть взаємодіяти з ним в реальній атмосфері.

Чому важливо вивчати інопланетний туман?

Найважливіший результат експериментів — це те, що характеристики взаємодії світла зі змодельованим туманом виявилися такими ж, як і в екзопланети GJ 1214 b. Нові дані відповідали результатам досліджень її атмосфери краще, ніж будь-які експерименти, проведені раніше.

Розсіювання та відбивання світла на твердих частинках та крапельках води може достатньо сильно впливати на характеристики спектра. А значить, оцінка хімічного складу атмосфери може виявитися неправильною. І це вже впливає на наші уявлення про те, наскільки планета придатна до життя.

Крім того, вчені впевнені, що інопланетний туман також безпосередньо впливає на можливість життя на планеті. Його частинки можуть по-різному пропускати до поверхні різні довжини хвиль, створюючи певні умови для розвитку організмів.