Вчені дослідили подвійну зорю, активну в гамма-спектрі

Дослідження, проведені впродовж 15 років, дозволили зробити перші висновки щодо джерела високоенергетичного гамма-випромінювання HESS J0632+057. Вони підтвердили, що цей об’єкт є подвійною системою, яка складається з великого світила та компактного невидимого джерела рентгенівського випромінювання. Це джерело може бути нейтронною зорею чи чорною дірою.

HESS J0632+057 в уявленні художника
HESS J0632+057 в уявленні художника. Джерело: Kiso Observatory, The University of Tokyo

У пошуках природи HESS J0632+057

Об’єкт HESS J0632+057 розташований у нашій Галактиці. Відстань до нього становить приблизно п’ять тисяч світлових років. Він був відкритий 2007-го у межах програми HESS (The High Energy Stereoscopic System), спрямованої на пошуки та вивчення джерел високоенергетичного гамма-випромінення.

Але вже 2009 року проєкт VERITAS (The Very Energetic Radiation Imaging Telescope Array System), розташований у Європейській південній обсерваторії, не зміг його побачити. За кілька місяців джерело з’явилося знову. Так з’ясувалося, що воно періодичне. Приблизно в той самий час дані супутника Swift-XRT підтвердили, що об’єкт є джерелом періодичного рентгенівського випромінення. Його період складає 321 день.

Нарешті у 2022 році була опублікована стаття великого колективу авторів, яка підсумувала 15-річне дослідження HESS J0632+057. У видимому спектрі діапазону об’єкт ототожнили з гарячою зорею MWC 148. А от її компаньйона (те саме джерело рентгенівського випромінення) ідентифікувати не вдалося. Це має бути чорна діра або пульсар. Впевненої відповіді й досі не отримали. Зате вдалося підтвердити, що сама зоря не є джерелом усіх пульсацій.

Це просто велика яскрава зірка, можливо, з кільцем по екватору. Але від неї до невидимого компаньйона тягнеться потужний джет. Саме цей об’єкт є джерелом усього випроміненя. Висока кореляція між гамма- та рентгенівським випромінюванням від системи свідчить, що їхнім джерелом є одне і те саме покоління частинок.

Чи всі гамма-яскраві змінні однакові?

HESS J0632+057 — не єдиний подібний об’єкт на небі. Водночас ця система абсолютно унікальна. У цьому полягає парадокс гамма-яскравих подвійних систем. Відомо їх чимало, й у кожному випадку, як передбачають астрономи, йдеться про подвійні системи, які складаються з зорі та компактного невидимого об’єкта — чорної діри або нейтронної зорі.

Кожен конкретний представник цього класу об’єктів унікальний. Між собою вони досить сильно відрізняються щодо випромінювання в іншому діапазоні, крім гамма-променів, періодичності випромінювання та інших характеристик. Можливо, мова про різні класи об’єктів. Можливо, усі дива викликані тільки різницею мас компонентів. Відповісти на ці питання мають наступні дослідження.