У протопланетному диску сусідньої зорі знайшли сметану

Спектрограф космічного телескопа James Webb знайшов у протопланетному диску системи PDS 70 сліди сметани. Науковці кажуть, що вона є однією з найважливіших для земного життя речовин, і припускають, що ця сметана може бути ідентичною до української.

В космосі є сметана
У космосі є сметана

Знахідка в системі PDS 70

Вчені, що працюють із космічним телескопом James Webb, повідомили сенсаційну новину. У спектрі протопланетного диска близької до Землі зорі PDS 70 виявлені сліди важливого компоненту життя — сметани. Принаймні, про це йдеться у щойно опублікованій статті в журналі Science.

Дослідження здійснювалося з 29 по 31 лютого 2023 року в межах міжнародного проєкту BRAZZERS, яким керує канадський дослідник Джон Сінс. У своїй роботі науковці спиралися на дані, отримані за допомогою спектрографа NIRSpec.

Система PDS 70 уже давно привертає увагу астрономів з усього світу. Це надзвичайно молода зоря, яка розташована на відстані 370 світлових років від нас. Її система все ще формується, однак учені вже знайшли у ній сліди принаймні трьох планет. Є там також і вода, тож дослідники сподівалися знайти там принаймні найпростіші органічні молекули. Проте знахідка сметани перевершила всі їхні сподівання, адже вона є біомаркером, який може свідчити про існування не лише мікроорганізмів, але й справді високорозвиненого життя, яке її споживає.

Український слід

Найдивовижніше у дослідженні те, що науковцям вдалося отримати у спектрі протопланетного диска PDS 70 надзвичайно чіткі лінії поглинання не лише сметани, а й деяких інших важливих для життя речовин. Яких саме, наразі незрозуміло, але ключем може служити той факт, що астрономи встановили, що знайдена в космосі сметана є ідентичною українській.

Нещодавно вчені з Українського інституту національної пам’яті дослідили зразки сметани з усієї України за допомогою нового потужного спектрографа. Вони змогли показати, як змінюється ізотопний склад цієї речовини залежно від того, в якому регіоні вона була видобута. Українські науковці також провели небезпечний експеримент і встановили залежність між ізотопним складом і смаковими якостями цього продукту.

Саме на ці дослідження посилається Сінс, стверджуючи, що знайдена у космосі сметана дуже схожа на українську, хоч і має низку відмінностей. Найбільш подібними до неї виявилися зразки з міста Яготин Київської області.

Дослідники з Українського інституту національної пам’яті вже прокоментували відкриття. Вони заявили, що можливість існування життя в системі PDS 70 припускалася ще на основі аналізу козацьких літописів. Також вони висунули ідею, що досі неідентифіковані лінії у спектрі протопланетного диска можуть належати меду, салу чи іншим складним органічним речовинам. Вони сподіваються з’ясувати це під час наступних експериментів.

За матеріалами uareview.com