У кулястому скупченні GLIMPSE-C01 виявили перший пульсар

Науковці, що працюють із телескопом ім. Карла Янського, розпочали велику роботу з виявлення пульсарів у кулястих скупченнях. Перший із них знайшли у кластері GLIMPSE-C01. Його сигнал змінюється з періодом усього 30 мілісекунд.

Пульсар
Пульсар. Джерело: www.astronomyresearch.tech

Новий пульсар

За допомогою Дуже великого телескопа ім. Карла Янського (VLA) в межах спеціального експерименту астрономи відкрили мілісекундний пульсар у кулястому скупченні GLIMPSE-C01. Це перший подібний об’єкт, коли-небудь виявлений у цьому кластері. Про відкриття повідомляється в статті, опублікованій 18 грудня на сервері препринтів arXiv.

Пульсари — це сильно намагнічені нейтронні зорі, що обертаються та випромінюють зі своїх полюсів пучок електромагнітних хвиль. Найшвидше рухаються такі об’єкти з періодом обертання менш ніж 30 мілісекунд, відомі як мілісекундні пульсари (MSP). Астрономи припускають, що вони утворюються у подвійних системах, коли початково масивніший компонент перетворюється на нейтронну зорю, яка потім розкручується за рахунок акреції речовини зі вторинної зорі.

Команда астрономів на чолі з Амарисом Маккарвером із Техаського технологічного університету в Лаббоку (штат Техас) вирішила провести радіографічний пошук пульсарів у майже сотні кулястих скупчень. Для цього дослідники проаналізували зображення з великих радіотелескопів.

Дивовижне відкриття

Загалом команда визначила 10 джерел для вибірки з 97 кулястих скупчень. Потім виконала зважену підгонку, використовуючи архівні та нові вимірювання щільності потоку, аби визначити спектральний індекс для кожного джерела.

Найімовірнішим кандидатом на пульсар виявилося джерело в GLIMPSE-C01 — щільному та масивному кулястому скупченні середнього віку, розташованому на відстані близько 10,8 тис. світлових років від Сонячної системи. Новознайдений пульсар отримав познчення GLIMPSE-C01A. Він має період обертання 19,78 мілісекунд і дисперсію 491,1 пк/см³. Це свідчить про високе магнітне поле — на рівні 1 млрд гаусів. Характерний вік цього пульсара оцінюється в 100 млн років.

Підбиваючи підсумки, дослідники зазначають, що проведення регулярних хронометражів для GLIMPSE-C01A необхідне для того, щоб отримати більше даних про властивості цього пульсара. Вони додали, що це відкриття підкреслює ефективність пошуку таких об’єктів за спектральним індексом.