Уточнено дистанцію прольоту зорі Gliese 710

Новини астрономії, астрофізики та космології

Зорі не є статичними об’єктами, що нерухомо перебувають на одному й тому ж місці. Вони обертаються навколо центру галактики подібно до того, як планети обертаються навколо своїх світил. Тому, дистанції між зоряними системами постійно змінюються. Світила можуть віддалятися одне від одного, а можуть і зближуватися — часом на вельми невелику відстань.

Ще в середині 1990-х астрономи звернули увагу на помаранчевий карлик Gliese 710. Його маса становить 0,6, а радіус 0,67 сонячних. Нині світило перебуває на відстані 63,8 світлових років від Сонця, не входячи навіть до сотні найближчих до нас зоряних систем. Але в майбутньому ситуація радикально зміниться. Як показують спостереження, світило тримає курс на зближення з Сонячною системою. Приблизно через 1,3 млн років Gliese 710 стане найближчою до Сонця зорею. Основне питання полягає в тому, якою буде дистанція її мінімального зближення?

Джерело: NASA

Донедавна в астрономів не було точних цифр. Різні дослідження говорили про те, що зоря пройде на відстані від 0,3 до 1,3 світлового року від центру Сонячної системи. Ясність у це питання допоміг внести космічний телескоп Gaia, що належить ESA. Після публікації першої частини його зоряного каталогу, астрономи підрахували, що дистанція прольоту Gliese 710 становитиме від 10 тис. до 32 тис. а. о. з найімовірнішим значенням у 16 тис. а. о. (0,25 світлового року).

У квітні цього року відбулася публікація другої частини каталогу Gaia, що містить точніші дані про зорі Чумацького Шляху. Група іспанських астрономів скористалася ним, щоб перевірити правильність розрахунків колег. Загалом, вони підтвердили їхні висновки. Згідно з опублікованим на сайті arxiv.org препринтом статті, Gliese 710 зблизиться із Сонцем через 1,29 млн років.

Розрахунок часу та мінімальної дистанції зближення Gliese 710. Джерело: R. de la Fuente Marcos, C. de la Fuente Marcos

Але при цьому іспанські дослідники дійшли висновку, що зоря наблизиться до Сонця на ближчу дистанцію, ніж передбачалося. За їхніми підрахунками, мінімальна дистанція прольоту Gliese 710 становитиме лише 4 300 а.о. Це приблизно в 100 разів більше, ніж відстань від Землі до Плутона. Найшвидшому в історії космічному апарату Voyager 1 знадобилося б 1200 років, щоб подолати цю відстань.

Зближення Сонячної системи з іншими зорями. Джерело: «Вселенная, пространство, время»

Візит Gliese 710, найімовірніше, вплине на віддалені транснептунові об’єкти. Деякі з них можуть перейти на орбіти, що проходять через внутрішню частину Сонячної системи. Утім, апокаліптичні сценарії, згідно з якими через візит Gliese 710 на нашу планету чекає жахливе кометне бомбардування, найімовірніше, перебільшені. Подібні зоряні контакти є досить частим явищем. Наприклад, лише 70 тис. років тому поруч із Сонячною системою пройшла зоря Шольца. В останньому випуску журналу «Вселенная, пространство, время» було опубліковано докладний матеріал, присвячений цій події та її можливому впливу на Землю.

За матеріалами https://arxiv.org/abs/1805.02644