Урсиди: прогноз сприятливий

У переліку достатньо потужних метеорних потоків, які спостерігаються щороку, останніми йдуть Урсиди. Їхня активність триває з 17 по 25-26 грудня, а її пік припадає на 22-23 грудня.

Північна частина неба ввечері 22 грудня на широті Києва. Джерело: StarryNight

Урсиди — потік відносно молодий: уперше його спостерігали на початку XX століття, а діяти він почав не раніше 1817 року, коли його «батьківське» тіло після наближення до Юпітера змінило свою траєкторію таким чином, що отримало можливість наближатися до Землі. Цим тілом є комета Таттла (8P/Tuttle), відкрита американським астрономом Горейсом Таттлом у 1858 році. Вона має період обертання навколо Сонця близько 13 з половиною років і серед інших «хвостатих зірок», у яких цей показник менший за 15 років, вирізняється великим нахилом орбіти до площини екліптики — майже 55°. Завдяки цьому викинуті нею метеорні частинки входять до земної атмосфери з солідною швидкістю (понад 33 км/с).

«Пов’язати» комету Таттла з Урсидами вдалося лише в 70-ті роки минулого століття, і цьому допомогло незвичне положення їхнього радіанта (уявної точки на небі, звідки «розлітаються» метеори потоку): він розташований поблизу зірки β Малої Ведмедиці, всього в 14° від північного полюса небесної сфери. Завдяки цьому, до речі, Урсиди дуже зручно спостерігати в наших широтах. Астрономи довго намагалися зареєструвати коливання активності потоку й урешті виявили в них певну періодичність, характер якої став для вчених несподіванкою.

Положення орбіти комети Таттла у просторі (вертикальними лініями показана її проєкція на площину екліптики)

З кінця XIX століття у дослідників малих тіл Сонячної системи сформувалося переконання, що метеорні потоки, породжені короткоперіодичними кометами, активізуються при наближенні цих комет до Сонця. Найбільш наочною ілюстрацією цього стали потужні метеорні дощі Леонід, що супроводжували прольоти комети Темпеля-Таттла (55Р/Tempel-Tuttle) в 1799, 1833, 1866, 1966 та 1999 роках. Але у випадку з «молодшою» кометою Таттла все виглядає трохи складніше. Якимось чином під впливом гравітації Юпітера вона «відділилася» від основної частини свого метеорного рою, й зараз вони рухаються по близьких орбітах, але майже у протифазі: потік досягає максимальної інтенсивності, коли «хвостата зірка» знаходиться в афелії, тобто найдалі від нашого світила.

Під час свого минулого повернення комета Таттла пройшла відносно недалеко від Землі. В останній день 2007 року вона розташовувалася на небі поблизу галактики M33 в сузір’ї Трикутника. Їхнє з’єднання сфотографував відомий австрійський астрофотограф Міхаель Єґер (комета праворуч). Джерело: Michael Jäger

Щоправда, минулого року Урсиди в максимумі продемонстрували дещо вищу активність, ніж їхні звичайні 10-15 метеорів за годину. Фахівці відразу пов’язали це з наближенням комети Темпеля, що мала пройти перигелій 27 серпня 2021 року. Наразі повідомлень про «понадпланову» активізацію потоку не надходило, але ймовірно, що його пік настане в ніч із 22 на 23 грудня. Прогнози хмарності для більшої частини України на найближчі ночі дають досить високу ймовірність чистого неба, тому ми маємо непогану можливість прослідкувати за динамікою Урсид.

Найтісніше зближення комети Таттла з Землею в XXI столітті (й узагалі з моменту відкриття) очікується 28 грудня 2048 року. Тоді вона пролетить від нас на відстані 0,175 а.о. (26,2 млн. км) і стане добре помітним об’єктом нічного неба: її загальний блиск може сягнути 3-ї зоряної величини.