Топографічна карта Антарктиди дозволила виявити найглибшу западину земної суші

Новини астрономії, астрофізики та космології

У недавньому випуску журналу Nature Geoscience було опубліковано найдетальнішу на цей момент топографічну карту суші, приховану під антарктичним крижаним щитом. Карту підготувала група вчених із Каліфорнійського університету в Ірвайні у рамках проєкту BedMachine Antartica.

Нова топографічна карта Антарктиди, створена в рамках проєкту BedMachine Antartica. Джерело: Mathieu Morlighem/UCI

При складанні карти дослідники використовували різні джерела: дані супутникових та авіаспостережень крижаного покриву, результати вимірювань, виконаних співробітниками антарктичних станцій, а також відомості, зібрані в рамках програми Operation IceBridge, що фінансується NASA. У тих випадках, коли цих даних було недостатньо, вчені вдавалися до математичного та комп’ютерного моделювання. Так, знаючи характер руху крижаних потоків, вони визначали рельєф прихованої під нею поверхні.

У процесі створення карти вдалося зробити низку відкриттів. Однією з найцікавіших знахідок стала найглибша западина, не заповнена океанічною водою. Вона розташована в каньйоні під льодовиком Денмана. За словами дослідників, цей каньйон настільки глибокий, що радарні спостереження з літаків не дозволяли визначити його характеристики. Тому довелося користуватися іншим способом. Вчені розрахували швидкість руху та масу льоду, що виноситься льодовиком, та обчислили його загальний обсяг. Своєю чергою це дозволило визначити, що дно каньйону знаходиться на глибині не менше 3500 м нижче рівня моря.

Серед інших знахідок заслуговують на згадки, зокрема, раніше невідомі хребти в Трансантарктичних горах, що стабілізують крижаний купол Східної Антарктиди. Своєю чергою дані про топографію Західної Антарктиди показали, що вона сприяє прискореній втраті маси місцевих льодовиків.

За матеріалами: https://news.uci.edu