TESS побачив руйнування зорі чорною дірою

29 січня 2019 року мережа автоматизованих телескопів ASAS-SN зареєструвала викид енергії з галактики 2MASX J07001137-6602251, розташованої на відстані 375 млн світлових років від Чумацького Шляху. Подія отримала позначення ASASSN-19bt. Під час аналізу даних астрономи дійшли висновку, що спалах був спричинений приливним руйнуванням зорі, «винуватицею» якого стала розташована в центрі галактики чорна діра з масою близько 6 млн сонячних.

Чорна діра в уявленні художника. Джерело: NAO

Приливне руйнування відбувається, коли зоря підбирається занадто близько до надмасивної чорної діри. Гравітація останньої в буквальному сенсі розриває світило. Частина зоряної речовини викидається в навколишній простір, а частина формує акреційний диск навколо чорної діри. Матерія в диску стрімко розігрівається, що супроводжується викидом енергії, а потім швидко поглинається чорною дірою.

Особливість події ASASSN-19bt полягала в тому, що вона сталася в тому секторі неба, на який на той момент був спрямований космічний телескоп TESS. Тож у розпорядженні астрономів опинилися дані, зібрані за кілька днів до спалаху. Вивчивши їх, учені з’ясували, що зростання світності галактики почалося ще 21 січня.

Також дослідники проаналізували результати спостережень спалаху в ультрафіолетовому діапазоні, виконані супутником Swift. Виявилося, що всього за кілька днів після поглинання зорі чорною дірою температура акреційного диска знизилася з 40 тис. до 20 тис. градусів за Цельсієм. До цього астрономи ніколи не спостерігали такого швидкого охолодження речовини під час приливного руйнування. Варто також зазначити, що подібні події відбуваються досить рідко. За оцінками астрономів, у галактиках, які можна порівняти за розміром із Чумацьким Шляхом, чорна діра поглинає зореподібний об’єкт у середньому раз на 10 -100 тис. років.