Темний Великий вибух відбувся через місяць після народження Всесвіту

Замість одного Великого вибуху, що став причиною появи Всесвіту 13,8 млрд років тому, космологи розглядають можливість існування другої трансформаційної події, яка могла би пояснити появу величезної кількості темної матерії.

Великого вибуху
За місяць після Великого вибуху міг трапитися ще один. Ілюстрація: Unsplash

Нові дані про ранній Всесвіт у перші мільйони років його існування можуть пролити світло на таємницю так званого Темного Великого вибуху, що турбує астрономів протягом півстоліття.

Що таке Темна матерія

Темна матерія — це гіпотетична форма матерії, що не взаємодіє зі світлом чи електромагнітними полями, але складає приблизно 27% відомого Всесвіту. Ми не можемо її бачити, але астрономи помічають її завдяки гравітаційній взаємодії зі «звичайною» речовиною. Зараз деякі дослідники задаються питанням, чи міг «другий» Великий вибух привести до появи екзотичної матері поруч зі звичайною (так званою баріонною)?

У статті в New Scientist професорка фізики Кетрін Фріз із Техаського університету в Остіні та її колеги припускають, що «темний» Великий вибух міг статися, коли Всесвіту було менше одного місяця. Вони вважають, що ця подія могла сформувати кілька різних видів темної матерії, в тому числі «даркзілли» (відсилання до Годзілли) — частинки величезних розмірів, маса яких у 10 трлн разів перевищуює масу протона.

Однак, якби ця подія була більш поступовою, а не раптовою, Темний Великий вибух породив би легші частинки — «темні канібали», що поглинали би одна одну при кожному зіткненні. Ці частинки не відрізняються від одного з провідних «кандидатів у темну матерію» — так званих «слабко взаємодіючих масивних частинок» (вімпи). Протягом десятиліть астрономи намагалися з їхньою допомогою пояснити таємничі сили, що виходять за межі Стандартної моделі фізики.

Фазові переходи

Космологи тепер задаються питанням, чи міг Всесвіт, замість однієї масштабної події, пройти крізь кілька фазових переходів, що призвели до появи всього — від баріонної до темної матерії.

Вимірюючи збурення в сигналах, що посилаються сильно намагніченими нейтронними зірками (пульсарами), в надії отримати уявлення про перші дні нашого світу вчені намагаються точно визначити походження гравітаційних хвиль — пульсацій простору-часу. Вони сподіваються, що вивчення таких хвиль, які виникають на гравітаційному хвильовому фоні Всесвіту, може пролити більше світла на теорію Темного Великого Вибуху. Тоді ми зможемо ще на крок наблизитися до розгадки таємниці існування темної матерії.

Раніше ми повідомляли про те, як нова теорія розкрила майбутнє Всесвіту та його кінець.