Темна матерія викривила нашу Галактику

Краї диска нашої Галактики вигнуті в різні боки. Вчені вивчили гало Чумацького Шляху і дійшли висновку, що відповідальна за це темна матерія, яка наче бульбашка оточує нашу зоряну систему.

Темна матерія викрівлює Чумацький Шлях
Темна матерія викрівлює Чумацький Шлях. Джерело: www.space.com

Чумацький Шлях перекосило

Галактика Чумацький Шлях, частиною якої є Сонячна система, належить до типу спіральних. Спочатку люди думали, що вона являє собою плаский диск. Проте дослідження другої половини XX століття показали, що він викривлений, як деякі інші подібні до неї об’єкти.

Насправді викривлення суттєво відчутне лише на кінцях диска Чумацького Шляху. Один з них загнутий «униз», а протилежний до нього — «вгору», хоча обидва ці визначення насправді умовні. Адже ці поняття існують тільки на поверхні планет.

Причина цього лишалася невідомою. Проте у новому дослідженні вчені дійшли висновку, що відповідальним за це явище є гало з темної матерії, яке оточує Чумацький Шлях. Речовина у ньому ніяк не вступає у взаємодію зі звичайною, тому про нього ми можемо судити тільки за гравітаційним впливом.

Перекошена темна матерія

Вихідною точкою для нинішніх досліджень стали дані телескопа Gaia, опубліковані у статті 2022 року. У ній наводяться дані про рух приблизно 2 млрд зір. Частина з них знаходиться не у диску, а у гало — надзвичайно розрідженій сферичній оболонці, що його оточує. І їх рухи дивним чином зміщені в один бік.

Причину цього вчені бачать у тому, що навколо гало зі звичайних зір знаходиться ще одна оболонка з темної матерії. І ця велетенська бульбашка невидимої речовини нахилена відносно решти галактики приблизно на 20°. Принаймні, таке рішення підказало дослідникам моделювання еволюції нашої зоряної системи протягом 5 млрд років.

Вони побачили, що саме цей варіант моделювання найбільше відповідає тому, що вони спостерігають. На думку авторів статті причиною такого дивного зсуву могло стати зіткнення Чумацького Шляху з іншою галактикою, яке сталося багато мільярдів років тому.

Внаслідок цього гало з темної матерії Чумацького Шляху нахилилося майже на 50° відносно вісі його диску, що й спричинило викривлення основної системи. Відтоді воно повільно вирівнювалося, поки не зайняло нинішнє положення.