Телескоп Hubble зазирнув у бар далекої галактики

Астрономи, які працюють із телескопом Hubble, опублікували новий знімок. На ньому можна побачити галактику NGC 4731.

Галактика NGC 4731. Джерело: ESA/Hubble & NASA, D. Thilker

NGC 4731 розташована на відстані 43 млн світлових років від Землі і є частиною скупчення Діви, що складається з приблизно 1300 галактик. Її зображення було отримано із застосуванням шести різних фільтрів. На ньому можна побачити клубчасті хмари газу, темні пилові смуги, яскраво-рожеві регіони активного зореутворення і, звісно ж, довгий бар (перетинку) зі спіральними рукавами, що відходять від нього.

В астрономії баром називають витягнуту структуру із зір і газу в галактичному диску. Зазвичай він асоціюється зі спіральними галактиками (з нього виростають їхні рукави), але також може бути присутнім і в лінзоподібних і неправильних галактиках. Спіральні галактики з баром перевершують за кількістю як звичайні спіралі, так і еліптичні галактики разом узяті, складаючи близько 60 % від усіх галактик. Наш Чумацький Шлях теж має таку структуру.

На думку астрономів, бар утворюється, коли орбіти зір і газу в галактиці шикуються в ряд, утворюючи щільну область, до якої з плином часу потрапляють і з якої виходять окремі зорі. Це той самий процес, який підтримує спіральні рукави галактики, але для барів він дещо загадковіший. Спіральні галактики, схоже, формують бари у своїх центрах у процесі дорослішання, що пояснює велику кількість таких структур, які ми спостерігаємо сьогодні. Але при цьому вони можуть втратити їх пізніше, коли накопичена маса вздовж бару стає нестабільною. Також вважається, що бари можуть відігравати роль своєрідних паливопроводів, постачаючи газ у галактичний центр, що сприяє зореутворенню.

При погляді на зображення Hubble можна звернути увагу на те, що спіральні рукави NGC 4731 простягаються далеко за межі галактичного бару. Найімовірніше, витягнуті «руки» галактики є результатом гравітаційної взаємодії з сусідами по скупченню Діви.

За матеріалами EsaHubble