Телескоп для розгадування таємниць минулого запустять 2025 року

NASA готується запустити в космос телескоп SPHEREX. Він допоможе зрозуміти, на що був схожий Всесвіт на початку свого існування і як вода потрапила у Сонячну систему. Старт місії призначений на 2025 рік.

Космічний телескоп SPHEREX
Космічний телескоп SPHEREX. Джерело: Вікіпедія

Про що розповість SPHEREX

Вчені NASA готують до запуску космічний телескоп SPHEREX. Його назва є абревіатурою від «Спектрофотометр для дослідження історії Всесвіту, епохи реіонізації та льоду» і його завдання повністю відповідає назві.

SPHEREX — зовсім невеликий апарат, який працюватиме в інфрачервоній частині спектра, і його не можна навіть порівнювати із James Webb. Проте він матиме надзвичайно широке поле зору і завдяки цьому зможе оглянути все небо. Телескоп не тільки визначить положення сотень мільйонів зір та галактик, а й розкладе світло кожної на спектр і визначить інтенсивність випромінювання на різних довжинах хвиль.

Завдяки цьому дослідники розраховують отримати відповіді на деякі загадки про минуле Всесвіту. Зокрема, вони хочуть дізнатися більше про те, як еволюціонувала великомасштабна структура Всесвіту та що відбувалося у перші миті після його утворення.

Крім того, вчені сподіваються більше довідатись про епоху реіонізації. Вона настала за кілька сотень мільйонів років після Великого вибуху. Саме тоді спалахнули перші зорі, й їхнє випромінювання іонізувало міжзоряний газ, зробивши Всесвіт прозорим.

До того ж науковці прагнуть здобути більше інформації про крижані об’єкти, які ховаються на околицях нашої Сонячної системи. Вони розраховують дізнатися подробиці того, як вода потрапила сюди на самому початку її існування.

Випробування перед запуском

Старт SPHEREX має відбутися у 2025 році. А поки що інженери проводять необхідні випробування його систем. Загалом із ним працюватимуть вчені з 10 організацій у США та Південній Кореї, але зараз ним переважно займається Каліфорнійський технологічний інститут.

Головне, що хочуть перевірити вчені — це чутливість телескопа до інфрачервоних хвиль. З цією метою вони помістили його до спеціальної камери, яку розробили за допомогою колег з Південної Кореї. У ній SPHEREX охолоджується до температури нижче –200° С. Саме за таких умов він і працюватиме в космосі.

Щоб перевірити, чи SPHEREX у фокусі, команда використовує коліматор, по суті, телескоп, що працює у зворотному напрямку, аби скерувати штучну зірку в камеру та на детектори. Камера була розроблена з позолоченим сапфіровим вікном, яке дозволяє команді проєктувати штучну зірку в камеру, захищаючи її від тепла, яке надходить ззовні.

Крім того, час від часу телескоп возять до Лабораторії реактивного руху. Там його тестують на вібрацію, що імітує навантаження під час старту ракети. Коли ці випробування будуть завершені, почнуться роботи з приєднання SPHEREX до космічного апарата.